فن صنعتی چیست؟ مهمترین کاربردهای فن صنعتی |بادافزار

فن صنعتی یک دستگاه جریان هوای بسیار کارآمد و سنگین است که از مواد و اجزای بسیار بادوام ساخته شده است تا در محیط‌های سخت مقاومت کند و برای تأمین جریان و فشار هوای طولانی‌تر کار کند. استحکام فن های صنعتی به دلیل موادی است که در ساخت آنها استفاده می شود که شامل بلبرینگ یا غلتک، جوش های پیوسته و محفظه های ساخته شده از آلومینیوم ریخته گری و فولاد ضد زنگ می باشد.

موارد استفاده برای فن های صنعتی

هر فن صنعتی به نوعی سیستم جریان هوا نیاز دارد تا سلامت و رفاه کارگران خود را تضمین کند. طرح ها و انواع فن های صنعتی این امکان را فراهم می کند تا یک فن را انتخاب کنید که کاملاً متناسب با شرایطی باشد که جریان هوا برای راحتی و ایمنی لازم است.

فن های صنعتی هوا را در فضاهای بسته حرکت داده و فشار می دهند و هوای تازه و راحت را جایگزین هوای کهنه، آلوده و راکد می کنند. اندازه یک هواکش صنعتی به محیطی که در آن مورد استفاده قرار می گیرد و طبقه بندی انجمن حرکت و کنترل هوا (AMCA) آن بستگی دارد.

کاربرد فن صنعتی

همه انواع هواکش های صنعتی با توجه به میزان آلودگی محیط و کاربردشان در کارخانه ها استفاده می شوند و هر نوع فنی مناسب با محیط خاصی است که در ادامه به صورت کامل شرح داده شده است.

صنعت سیمان

سیمان سازی به انواع فن های فرآوری نیاز دارد که در برابر سایش و ایجاد گرد و غبار مقاومت داشته باشند و در کاربردهای دمای بالا کار کنند. فن های صنعت سیمان شامل اگزوز پیش گرمکن، بادکش ناشی از کوره، اگزوز آسیاب خام، کولر، کشش اجباری و اگزوز آسیاب است.

صنعت خودرو

فن های صنعت خودرو باید بادوام، به راحتی نگهداری شوند و فوق العاده قابل اعتماد باشند. در ژانویه 2003، قانونی به تصویب رسید که کارگران را در برابر انفجار در محل کار خود محافظت می کرد. کارگران صنعت خودرو شانس بیشتری برای قرار گرفتن در معرض چنین شرایطی دارند. فن های این صنعت به گونه ای طراحی شده اند که با خیال راحت در اتمسفرهای خطرناک و انفجاری کار کنند.

صنایع شیمیایی

عملیات در صنایع شیمیایی شامل جابجایی و استفاده از مواد و مواد خطرناک و قابل اشتعال است که نیاز به نگهداری مناسب و ایمن دارند. بخش مهمی از ذخیره سازی آنها تهویه کافی و کافی است که توسط فن های صنعتی با طراحی خاص ارائه می شود. قرار دادن صحیح فن های صنعتی مواد شیمیایی را خنک نگه می دارد و از ایجاد دودهای خطرناک جلوگیری می کند.

صنعت نفت و گاز

فن های صنعتی برای صنعت نفت و گاز به گونه ای طراحی شده اند که در سخت ترین و سخت ترین شرایط کار کنند. آنها از مواد فوق العاده با دوام با فلنج ها و اجزای جوش داده شده ساخته شده اند که در برابر هوا، سایش، رطوبت و سایر عناصر جوی بالقوه مضر مقاومت می کنند. برای حفاظت بیشتر، فن های صنعت نفت و گاز تحت فرآیند پوشش قرار می گیرند.

صنعت تولید برق

صنعت تولید برق از بادکش های اجباری، بادکش القایی و فن های کنترل گرد و غبار استفاده می کند که برای کار در دماهای بسیار بالا لازم است. ساخت فن های صنعت تولید برق شامل استفاده از رنگ ها و پوشش های مقاوم در برابر حرارت و گنجاندن بلبرینگ هایی با طراحی خاص می باشد. با توجه به ذرات موجود در جریان هوای تاسیسات تولید برق، فن ها با پروانه های خود تمیز شونده طراحی شده اند.

فن صنعتی ورزشگاه

هواکش صنعتی برای سالن بدنسازی به صورت دیواری نصب می شوند که به آنها انعطاف پذیری بیشتر و توانایی تطبیق با چیدمان سالن را می دهد. آنها به طور استراتژیک برای ارائه گردش کافی به فضای موجود قرار دارند. بیشتر سالن‌های ورزشی دارای فضای محدودی هستند زیرا از تجهیزات یا کف برای فعالیت بدنی استفاده می‌شود. به همین دلیل است که طرفداران باشگاه روی دیوار نصب می شوند. این همچنین ورزشکاران را از ناراحتی دور نگه می دارد. یکی از عوامل مهم در نصب پنکه صنعتی در سالن بدنسازی، اندازه اتاق است. در بیشتر موارد، چندین فن با حجم کم بهترین گزینه هستند.

انتقال پنوماتیک

فن صنعتی در سیستم های انتقال برای جابجایی غلات، غلات، خرده چوب و مواد پودری استفاده می شوند. فرآیند انتقال پنوماتیک در صنایع غذایی، معدنی، پلاستیک، قهوه و داروسازی مورد استفاده قرار می گیرد. تمام مواد حجیم را می توان با استفاده از یک فن مقاوم در برابر سایش به صورت پنوماتیک انتقال داد. سیستم های انتقال پنوماتیک مستلزم آن است که فن های صنعتی از آلیاژهای بادوام ساخته شوند که دارای آسترها و پوشش های مخصوص برای حفاظت و ایمنی باشند.

صنایعی که در اینجا فهرست شده اند تنها تعدادی از صنایعی هستند که به عنوان بخشی از عملکرد خود به فن های صنعتی با کیفیت بالا و قابل اعتماد متکی هستند.

طراحی هواکش صنعتی

بسیاری از انواع فن صنعتی به اجزای خاصی نیاز دارند تا با برنامه ای که قرار است برای آن استفاده شوند، مناسب باشند. برای ساخت فن دوام و قابلیت تحمل استفاده در شرایط پر استرس ضروری است. طراحان و مهندسان مواد مناسب را با دقت انتخاب می کنند تا کاملاً با شرایطی که یک فن برای آن ساخته شده است، مناسب باشد.

فن‌های صنعتی برای گردش هوا در انبارها، کارخانه‌ها، ساختمان‌های باز بزرگ و سایر کاربردهایی طراحی شده‌اند که بدون حرکت هوا راکد یا کهنه می‌شوند.

موتور فن صنعتی

موتور یک هواکش صنعتی می تواند مستقیم درایو باشد و به پروانه متصل شود یا در جایی که پروانه تسمه می چرخد ​​غیر مستقیم باشد. موتورهای فن های صنعتی معمولاً جریان متناوب (AC) هستند و شامل سیم پیچ ها، یاتاقان ها و سایر اجزا هستند. قاب موتور به گونه ای طراحی شده است که قسمت های داخلی موتور را در خود نگه می دارد و از آن محافظت می کند و گرما را دفع می کند. برای شرایط خطرناک و بالقوه انفجاری، موتور ممکن است به گونه ای طراحی شود که ضد انفجار باشد.

پروانه فن

در فن های صنعتی مستقیم، پروانه ای که پره های فن را نگه می دارد، مستقیماً به موتور متصل می شود. در مورد فن گریز از مرکز، پروانه را می توان با تسمه یا درایو مستقیم هدایت کرد و در محفظه یا درام محصور شد. پروانه مهمترین قسمت یک فن صنعتی است زیرا پره ها را نگه می دارد.

تیغه های فن

تیغه های فن یکی از اجزای مهم فن هستند و کارایی فن را تعیین می کنند. پروفیل های تیغه می توانند به سمت جلو، عقب، شیبدار شعاعی، منحنی و نوک شونده باشند. بسته به کاربرد و طراحی تیغه ها، می توانند به جلو یا عقب بچرخند. تیغه ها هوا را به داخل می کشند و در حین چرخش آن را بیرون می راند. مشخصات تیغه کارایی جریان هوا و حجم هوا را که فن می تواند حرکت کند را تعیین می کند.

محفظه فن صنعتی

محفظه شامل پروانه و پره های فن است و بخشی از فن است که جریان هوا از آن عبور می کند. هنگامی که هوا وارد محفظه می شود، آن است

ساختار هوا را فشرده می کند. این باعث افزایش سرعت هوا می شود. دو عامل محفظه و پروانه از عوامل اساسی در تعیین عملکرد یک فن صنعتی هستند.

پایه فن

انواع مختلفی از پایه‌ها برای فن‌های صنعتی وجود دارد که بسته به نحوه استفاده از فن، حجم هوای جابجا شده و چندین عامل دیگر متفاوت است. پایه های معمولی کف و دیوار هستند. پنکه‌های روی زمین می‌توانند مستقیماً روی پایه‌های فلزی روی زمین قرار گیرند یا می‌توانند روی یک میله یا تیرک باشند. پنکه های صنعتی دیواری می توانند از سقف آویزان شوند، از کنار دیوار آویزان شوند یا در گوشه ای محکم شوند. محل قرارگیری و نوع پایه بستگی زیادی به محل قرارگیری فن برای هدف خود دارد.

فن های جابجایی کانال، نوار نقاله و مواد در جایی قرار دارند که کارآمدترین و موثرترین آنها برای فرآیند هستند. فن هایی که بخشی از افزایش حرکت هوا در یک سیستم گرد و غبار هستند یا بخشی از جابجایی مواد خام هستند، طراحی منحصر به فردی دارند و در کاربرد مهندسی شده اند.

تسمه و قرقره فن

تسمه ها و قرقره ها در موتورهای فن درایو غیر مستقیم گنجانده شده اند و بخشی از گیربکس هستند. آنها بخش مهمی از عملکرد فن هستند و باید با دقت انتخاب شوند تا استانداردهای فن را رعایت کنند. موتور روی محفظه نصب می شود و تسمه یا قرقره از آن تا قرقره پروانه امتداد می یابد.

مواد سازنده هواکش صنعتی

عامل کلیدی در ساخت فن های صنعتی، نوع فلزات و موادی است که برای تولید آنها استفاده می شود. انتخاب مواد بر وزن، هزینه، بهداشت، دوام، نگهداری و ظاهر فن تأثیر می گذارد. عاملی که انواع مواد را تعیین می کند، کاربردی است که فن برای آن طراحی شده است.

شرایط سوزاننده، دمای عملیاتی بالا و محیط های انفجاری همگی در فرآیند انتخاب نقش دارند. انواع متداول فلزات شامل گریدهای مختلف فولاد، فولاد ضد زنگ، آلیاژهای نیکل، تیتانیوم، مونل و آلومینیوم است.

ابزار مواد هواکش صنعتی

آلومینیوم

آلومینیوم برای ساخت اجزای حیاتی فن ها مانند محفظه و چرخ استفاده می شود. ساختار مقاوم در برابر جرقه (SRC) یک استاندارد انجمن حرکت و کنترل هوا (AMCA) است، زمانی که گرد و غبار، الیاف، گازها، بخارات یا مایعات وجود داشته باشد و ممکن است باعث انفجار شود. آلومینیوم در طبقه بندی به عنوان یک ماده SRC قرار می گیرد.

فولاد ضد زنگ

ویژگی ها و خواص فولاد ضد زنگ آن را برای تولید فن ایده آل می کند. فولاد ضد زنگ آستنیتی گریدهای 304 و 316 بیشترین کاربرد را در ساخت فن های صنعتی دارند. با افزودن مولیبدن و تیتانیوم، مقاومت فولاد ضد زنگ در برابر خوردگی و کاربردهای دمای بالا افزایش می یابد.

شکل پذیری، استحکام، سختی، نگهداری کم و ظاهر استثنایی آن به مقاومت در برابر خوردگی و دمای بالا فولاد ضد زنگ اضافه شده است.

نتیجه گیری

هواکش صنعتی یک دستگاه جریان هوای بسیار کارآمد و سنگین است که از مواد و اجزای بسیار بادوام ساخته شده است تا بتواند در محیط‌های سخت مقاومت کند و برای مدت طولانی‌تری برای تامین جریان و فشار هوا ثابت کار کند.

طیف وسیعی از کاربردهای فن های صنعتی، از خنک سازی ساختمان های تجاری بزرگ گرفته تا تامین سرمایش برای عملیات مونتاژ فنی وجود دارد.

انواع مختلفی از فن های صنعتی وجود دارد که از نظر میزان هوای جابجا شده، موتور آنها، منطقه ای که باید خنک شود و عوامل مختلف دیگری متفاوت است. هر صنعتی به نوعی سیستم جریان هوا نیاز دارد تا سلامت و رفاه کارگران خود را تضمین کند.

X