ناهمراستایی شفت ها علل و عواقب

ناهمراستایی شفت چیست؟

هنگامی که دو دستگاه (Driver and driven) باید با هم جفت شوند، باید به درستی تراز شوند تا با هم جفت شوند. نصب دو قطعه با ترازهای 100% امکان پذیر نیست. این ناهماهنگی ها را می توان توسط عضو خاصی به نام کوپلینگ برطرف کرد. دو نوع مختلف کوپلینگ وجود دارد. کوپلینگ های انعطاف پذیر و کوپلینگ های صلبی. این کوپلینگ ها می توانند این ناهماهنگی ها را تطبیق دهند. بنابراین بیایید ببینیم ناهماهنگی شفت های مختلف چیست.

ناهمراستایی شفت ها

همانطور که گفتیم ناهمراستایی شفت ها زمانی اتفاق می افتد که ما نیاز داریم دو وسیله را با هم جفت کنیم. ناهماهنگی های اصلی عبارتند از انحراف محوری، شعاعی (موازی) و زاویه ای.

انحراف محوری

انحراف محوری شفت

هنگامی که در فاصله محوری بین شفت‌های ماشین‌های محرک و محرک تفاوت وجود دارد، آن را به‌عنوان ناهمراستایی محوری می‌گویند.

انحراف شعاعی یا ناهماهنگی موازی یا ناهماهنگی افست

انحراف شعاعی یا ناهماهنگی موازی یا ناهماهنگی افست

زمانی که بین محور دو شفت تفاوت وجود داشته باشد که به عنوان انحراف شعاعی یا ناهماهنگی موازی یا ناهماهنگی افست گفته می شود.

ناهمراستایی زاویه ای

ناهمراستایی زاویه ای

زمانی که دو محور موازی نباشند و در نقطه‌ای متقاطع نباشند، آن‌ها را ناهماهنگی زاویه‌ای می‌گویند.

علت ناهماهنگی شفت ها چیست؟

حتی اگر تجهیزاتی را با ترازهای کامل نصب کنیم، ناهماهنگی ممکن است به دلیل کرنش ناشی از عملکرد مداوم تجهیزات رخ دهد. در زیر به برخی از دلایل ناهماهنگی شفت ها اشاره می شود.

  • با گذشت زمان، فونداسیون ها یا صفحات پایه می توانند در موقعیت های پایین تری قرار گیرند و به تدریج باعث ناهماهنگی شوند.
  • انبساط حرارتی می تواند باعث شود که یک قطعه تجهیزات متناسب با دیگری حرکت کند و باعث ناهماهنگی نسبی حرکت شود. [مواد مختلف زمانی که در معرض دماهای مختلف قرار می گیرند با سرعت های متفاوتی منبسط می شوند] زمانی که تجهیزات معمولاً بالاتر از دمای محیط کار می کنند، باید رشد حرارتی در نظر گرفته شود.
  • اثرات ساخت در کوپلینگ (سوراخ های خارج از مرکز در تجهیزات) نیز باعث ایجاد ناهماهنگی می شود.
    گشتاور زیاد اولیه ایجاد شده در هنگام راه اندازی یک محرک اصلی می تواند شفت ها را از تراز خارج کند و باعث ناهماهنگی حرکت پیچشی شود.
  • خطاهای نصب توسط انسان در طی مراحل نصب

اینها برخی از علل ناهماهنگی شفت ها هستند.

تاثیر ناهماهنگی این محورها چیست؟

اولین چیزی که می توانیم بگوییم ارتعاش است. بیش از 50 تا 70 درصد از تمام مشکلات ارتعاش در ماشین‌ها به دلیل ناهماهنگی ایجاد می‌شود.
همانطور که از ارتعاش صحبت می کنیم، سر و صدا نیز به دلیل ناهماهنگی ها ایجاد می شود.
به دلیل ناهماهنگی، ارتعاش طول عمر تجهیزات کوتاه می شود.
تعمیر و نگهداری برنامه ریزی نشده به دلیل خرابی تجهیزات.
اینها دلیل قطعی است که ما باید از برخی کوپلینگ های انعطاف پذیر برای سازگاری با ناهماهنگی ها برای ایمن سازی تجهیزات از آسیب استفاده کنیم.

نتیجه

ما در این مطلب از مقالات آموزشی بادافزار در خثصوص ناهمراستایی شفت صحبت کردیم. اگر نظر بیشتری در مورد این موضوع دارید، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

6 دیدگاه

  1. برای ایمن سازی تجهیزات از آسیب چه راه هایی وجود داره ؟

  2. برای ایمن سازی تجهیزات از آسیب چه راه هایی وجود داره ؟

  3. شما از پیامدهای الایمنت معیوب شفت هم اطلاعات دارید؟

  4. I’ve read a few good stuff here. Definitely worth bookmarking for revisiting. I surprise how much effort you put to make such a excellent informative site.

  5. Thanks for sharing excellent informations. Your website is so cool. I am impressed by the details that you have on this blog. It reveals how nicely you perceive this subject. Bookmarked this web page, will come back for extra articles. You, my pal, ROCK! I found simply the info I already searched everywhere and just couldn’t come across. What an ideal web site.

نظرات بسته شده اند.

X