آشنایی با فرایند بالانس فن صنعتی

آشنایی با فرایند بالانس فن صنعتی

اکثر کارخانه‌های کشور از دستگاه بالانس فن صنعتی برای اندازه‌گیری ارتعاشات و مقدار نابالانسی موجود در پروانه استفاده می‌کنند. از آنجایی که استفاده از فن‌ها برای هوارسانی و تهویه هوا با جریان و حجم بالا بوده و در محیط‌های مرطوب با گردوغبار و آلودگی زیاد هوا کاربرد دارند، شرکت بادافزار با ارائه خدمات بالانس فن ، مشکلات نابالانسی در قطعات صنعتی شما را برطرف می نماید.

بالانس فن چیست؟

بالانس فن های صنعتی یعنی حذف ارتعاشات پروانه‌های فن هست. درواقع باعث ایجاد بالانس استاتیکی فن و بالانس دینامیکی فن در انواع فن‌ها است. هرگاه مقداری نابالانسی در پروانه‌ها به وجود آید، و فن‌ها عملکرد صحیحی نداشته باشند باید از دستگاه بالانس استفاده کرد. گروه متخصص شرکت بادافزار توانسته است با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته تست بالانس در محل را انجام دهد.

دستگاه تست بالانس فن

دستگاه بالانس فن برای اندازه‌گیری عدم تعادل در روتورها و تنظیم توزیع انبوه روتورها کاربرد دارد.

 دستگاه بالانس پروانه فن گریز از مرکز که یک ماشین متعادل‌کننده، چرخش روتور و اندازه‌گیری میزان ارتعاشات در پروانه را انجام می‌دهد. بالانس فن برای عملکرد، ایمنی و نگهداری فن ضروری است.

نحوه بالانس فن صنعتی

بالانس دینامیکی دوسطحی پاسخی برای چگونگی تعادل فن صنعتی است. سیستم بالانس دو صفحه شامل یک پروانه فن محکم شده به شفتی است که بین دو تکیه‌گاه، یاتاقان‌ها، یک درگاه خواننده دامنه در هر طرف پروانه و یک سرعت‌سنج نوری برای شناسایی فازهایی که بیشترین ضربه را مشخص می‌کند، محکم شده است.

هنگامی‌که اندازه‌گیری میزان ارتعاشات صورت می‌گیرد، می‌دانید کجا و به چه میزان وزن را تنظیم کنید تا پروانه فن تعادل پیدا کند.

اندازه‌گیری دامنه ارتعاش

اولین جزء در انجام بالانس پروانه فن صنعتی ، اندازه‌گیری نابالانسی بر اساس دامنه ارتعاش فن است. برای انجام این کار، ما از دو پورت خوان دامنه استفاده می‌کنیم که یکی از آن‌ها در پشت هر صفحه در دو طرف پروانه فن قرارگرفته است. با چرخش پروانه، پورت‌ها ارتعاشات را به عنوان شاخص عدم تعادل تشخیص می‌دهند.

مرحله اندازه‌گیری در بالانس فن های صنعتی

دومین مولفه در ایجاد تعادل بین فن صنعتی، شناسایی فاز یا فازهایی است که نابالانسی در آن‌ها بسیار مهم است. ما این کار را با قرار دادن یک تاکومتر (تاچ خوان) که در آن می‌تواند در امتداد محور فن با استفاده از لیزر بخواند، انجام می‌دهیم، با یک نوار تاچ که “نقطه صفر درجه” را در صفحه 360 درجه مشخص می‌کند .

تعیین تعدیلات

با نصب پورت‌های دامنه خوان، سرعت‌سنج و نوار تاچ، عملیات بالانس فن شروع می شود که در سه مرحله صورت می‌گیرد. اولین مرحله بدون اعمال وزنه به دو طرف پروانه‌ها اتفاق می‌افتد.

در دومین مرحله، وزنه‌ای را به “نقطه صفر درجه” در صفحه چپ وصل شده است، و در مرحله سوم، همان وزن به “نقطه صفر درجه در صفحه راست” حرکت می‌کند. دستگاه بالانس از اطلاعات به دست آمده از این سه مرحل اولیه استفاده می‌کند تا به ما اطلاع دهد که عدم تعادل و میزان نابالانسی در کجا و چقدر است.

دلایل اهمیت بالانس فن صنعتی

امروزه با پیشرفت تجهیزات انجام کارها در شرکتها و کارخانه های بزرگ که محیطی آلوده دارند، آسانتر شده است. آنها می توانند با نصب هواکش و انواع فن صنعتی  با آلودگی ها مقابله کنند و یک تهویه و جریان هوای مناسب را برای محیط کاری و سلامت کارکنان داشته باشند.

با این وجود گاهی اوقات این فن ها آسیب می بینند و قابلیت کاری خود را از دست می دهند، که این منجر به نابالانسی فن ها میشود.  چرا این نابالانسی باعث خرابی دستگاه ها و افت عملکرد دستگاه ها می شود.

مزایای بالانس صنعتی

• افزایش کیفیت عملیات
• افزایش عمر دستگاه
• ارتعاشات را به حداقل می رساند
• نویز را به حداقل می رساند
•حداقل تنش های خستگی سازه ای
• حداقل آزار و خستگی اپراتور
• افزایش عمر بلبرینگ
• افزایش عمر عنصر آب بندی
• حداقل تلفات برق
• کاهش نگهداری
• عملکرد صاف دستگاه
• صرفه جویی در هزینه ها، زمان، کار و غیره.

علل و راه حل های بالانس فن صنعتی

بالانس فن صنعتی یکی از فرایندهای مهم در تشخیص آسیب دیدگی فن ها است که می توان از عملکرد فن ها اطمینان حاصل کرد. معمولا، خرابی ارتعاش پروانه ها به دلیل عدم تعادل روتور بود ، بنابراین در ادامه بالانس فن پروانه صنعتی را مورد بحث قرار داده ایم.

کاربرد پروانه فن در صنعت

از پروانه های فن صنعتی که عمدتا در معدن ، مهندسی زیرزمینی ، تهویه نیروگاه های زیرزمینی، تهویه دیگ بخار و ورودی هوا ؛ انتشار گازهای خورنده در دمای بالا از کارخانه های شیمیایی ؛ تهویه تجهیزات کارگاهی و حفاظت اتمی استفاده می شوند.

از زمان ورود ما به قرن 21 ، با پیشرفت مداوم فناوری ، نیازهای شرکت های صنعتی بیشتر و بیشتر شده و تعادل پویای فن صنعتی پدیدار شده است.

چرا باید بالانس فن انجام شود؟

عواقب نابالانسی فن عبارتند از:

  • باعث زیاد شدن تنش در شفت ها می شود.
  • افزایش دما در بلبرینگ ها و کاهش عمر گریس و یاتاقانها
  • پاره شدن سریع در تسمه ها
  • سروصدای زیاد
  • افزایش ارتعاش هنگام خاموش شدن دستگاه
  • کاهش قدرت تشخیص مشکلات دیگر در فن های صنعتی
  • ایجاد بار نامتوازن در الکتروموتور از طرف تسمه و شفت ها

شرایط مورد نیاز برای بالانس فن صنعتی

در صورت مشکلات فوق باید مطمئن شوید که علت لرزش نابالانسی فن است که باید اقدامات اولیه صورت گیرد. اگر قرار دادن وزنه اصلاحی روی فن میسر است، بهتر است که از روش بالانس در محل عملیات بالانس فن بر روی یاتاقان ها صورت گیرد. در غیر این صورت بهتر است از روش دمونتاژ فن و بالانس کارگاهی انجام شود.

دلیل اصلی نابالانسی در پروانه فن

 1. گرد و غبار اطراف پروانه جمع شده و اکسید شده

پروانه های فن تهویه صنعتی در معادن ، دیگهای بخار و کارگاه های گرد و غبار بیشتر مستعد چنین مشکلاتی هستند. ذرات مانند گرد و غبار در هوا روز به روز به تیغه پروانه متصل می شوند و بعید است که این گرد و غبارها به طور یکنواخت به پروانه بچسبند ، بنابراین باعث عدم تعادل و نابالانسی پروانه می شود.

سطح پروانه در دمای بالا به راحتی اکسید می شود و پس از اکسیده شدن ، یک پوست اکسیدی ضخیم ایجاد می کند. نیروی اتصال بین این پوسته ها و سطح پروانه یکنواخت نیست و برخی از پوسته ها به طور خودکار بر اثر ارتعاش یا نیروی گریز از مرکز می افتند که علت نابالانسی پروانه می شود.

 بنابراین ، در صورت امکان ، پروانه باید تمیز نگه داشته شود و گرد و غبار و زنگ تیغه پروانه به طور مرتب تمیز گردند.

 2. سایش پروانه

برخی از ذرات بزرگ گرد و غبار و ذرات ریز از پروانه فن با دمای بالا و گاز دودکش با سرعت بالا عبور می کنند که روز به روز بر پروانه تأثیر می گذارد و باعث سایش تیغه و خراش در خروجی تیغه می شود. در این زمان ، پروانه نیاز به بالانس دارد یا تعویض می شود.

 شرکت بادافزار با بسیاری از شرکت های سازنده فن صنعتی و تعمیر فن در داخل و خارج و کارخانجات صنعتی در کشورهمکاری کرده است ، بنابراین ما تجربه زیادی در زمینه تولید فن صنعتی و خدمات بالانس فن داریم.

همچنین چه پروانه فن گریز از مرکز یا تیغه فن محوری باشد ، مدلهای دستگاه بالانس ما می توانند به طور کامل نیازهای شما را برآورده کنند!

2 دیدگاه

  1. سلام برای فن های صنعتی بزرگ رو هم خدمات بالانس در محل دارید؟

    1. سلام بله برای تمام اکثر ماشین آلات و فن ها خدمات بالانس در محل داریم.

نظرات بسته شده اند.

X