دستگاه غبارگیر صنعتی چیست

دستگاه غبارگیر صنعتی چیست

غبارگیر صنعتی دستگاهی است شامل هواکش صنعتی که به منظور جمع‌آوری گرد و غبار و ذرات ریز حاصل از فرآیندهای صنعتی و تولبدی در محیط‌های صنعتی  مورد استفاده قرار می‌گیرد.بطور ویژه غبارگیر های صنعتی برای جمع آوری غبارهای حاصل از فرآیندهای مختلف تولیدی و صنعتی در محیط‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

غبارهای  بسیار ریز تولید شده در محیط‌های گوناگون صنعتی علاوه بر ایجاد اختلال و مشکل در فرآیند تولید و عملکرد بهینه تجهیزات و ماشین آلات موجود می‌توانند باعث بیماری گردد و سلامت افراد و کارکنان را در محیط به خطر بیاندازد.چون حجم این گرد و غبار یا ذرات ریز اصولا بالاست، اندازه ذرات بسیار کوچک است، پس در نتیجه می‌توانند به داخل ریه نفوذ نمایند و حتی موجب آسیب به سیستم تنفسی و ریه شود.

در بعضی موارد این ذرات ریز سمی و آلاینده هستند و دستگاه غبارگیر صنعتی می تواند به ورودی محفظه‌های کاری متصل  شود و غبارات تولید شده را قبل از انتشار در محیط جمع‌آوری کند.نام‌های دیگر این دستگاه، غبارگیر خشک، غبارگیر کیسه‌ای، غبارگیر صنعتی و دستگاه غبار روب مرکزی می‌باشد.

دستگاه غبارگیر صنعتی چگونه کار می کنند؟

گردگیر صنعتی نوعی تجهیزات کنترل آلودگی هوا است که در کارخانه ها، کارخانه ها، انبارها و سایر محیط های صنعتی یا تجاری برای برآوردن الزامات ایمنی محیطی و محیط کار استفاده می شود. سیستم‌های جمع‌آوری گرد و غبار مؤثر ذرات و دودهای بالقوه مضر را از گازهای حاصل از فرآیند تولید یا هوا و محیط اطراف در طول تولید و ساخت کنترل، کاهش و حذف می‌کنند.

دستگاه غبارگیر صنعتی چیست

این تجهیزات به طور خاص برای تصفیه و فیلتر گرد و غبار خطرناک و ذرات ریز آلاینده منتشر شده در محیط کار یا جو برای حفظ و بهبود کیفیت هوا طراحی شده اند.

انواع آلاینده ها می تواند بر اساس صنعت متفاوت باشد. بنابراین، طرح های گردگیر صنعتی مختص روش استخراج مورد نیاز برای هر صنعت است. سیستم های جمع کننده گرد و غبار به طور کلی با کشیدن گرد و غبار و ذرات از هوا از طریق فیلتری کار می کنند که ابتدا ماده را جذب و جدا می کند و سپس هوای تصفیه شده را دوباره به محل کار یا محیط تخلیه می کند.

هدف هر برنامه طراحی غبارگیری اساساً یکسان است – فیلتر کردن، جداسازی و جذب گرد و غبار و ذرات معلق و انتشار هوای ضدعفونی شده می باشد.

اجزای اصلی گرد و غبار شامل دمنده، فیلتر گرد و غبار، سیستم تمیز کردن فیلتر، مخزن گرد و غبار و سیستم حذف گرد و غبار است. پنج نوع متداول تجهیزات جمع‌آوری گرد و غبار عبارتند از کیسه‌های فیلتر پارچه‌ای، جداکننده‌های اینرسی (مانند سیکلون‌های مکانیکی)، جمع‌کننده‌های کارتریج، اسکرابرهای مرطوب و رسوب‌دهنده‌های الکترواستاتیک.

جمع کننده های گرد و غبار کیسه ها در طرح های مختلفی تولید می شوند و به دلیل کارایی 99 درصدی، رایج ترین سیستم مورد استفاده هستند.

جمع آوری گرد و غبار برای تعدادی از بخش های صنعتی مانند نجاری، کشاورزی، فرآوری مواد غذایی، داروسازی، بازیافت، سیمان و محصولات سنگی، ساخت فلز، معدن، و فرآوری شیمیایی در میان بسیاری دیگر، حیاتی است.

جمع‌آورنده‌های گرد و غبار که به عنوان گیرنده‌های فیلتر نامیده می‌شوند، بخش‌های ضروری سیستم‌های پردازش در بسیاری از کاربردهای کاهش اندازه حرارتی و به‌عنوان گیرنده‌هایی برای انتقال پنوماتیک هستند.

انواع غبارگیر

  • جداکننده ها با اینرسی
  • محفظه ته نشینی
  • محفظه ته نشینی با مانع
  • گردگیر گریز از مرکز
  • مجتمع سیکلون
  • جمع کننده گرد و غبار جریان جانبی

بگ فیلترها

  • بگ فیلتر تکانی
  • بگ فیلترهای جریان معکوس
  • بگ فیلترهای پالس جت
  • بگ فیلتر صوتی
  • اسکرابر
  • اسکرابرهای کم انرژی
  • اسکرابر با انرژی کم تا متوسط
  • اسکرابر با انرژی متوسط تا بالا
  • اسکرابر با انرژی بالا

انواع غبارگیر صنعتی محبوب در صنایع

غبارگیر تکانی

جمع کننده های گرد و غبار یک سیستم کیسه خانه تمیز کننده لرزش هستند. هنگامی که جریان هوا به طور موقت متوقف می شود، سیستم یا خارج از خط تمیز می شود یا کیسه خانه را به بخش هایی تقسیم می کند. طراحی محفظه‌ای، تمیز کردن مداوم واحد را به‌عنوان یک کل ارائه می‌دهد و در عین حال امکان می‌دهد تا محفظه‌های جداگانه برای سرویس‌دهی آفلاین شوند.

دستگاه غبارگیر صنعتی چگونه کار می کنند؟

این واحدها در مواردی رایج هستند که تامین هوای فشرده برای تمیز کردن کیسه ها غیر عملی باشد، مانند ریخته گری، کارخانه های فولاد، صنایع معدنی، نیروگاه ها و صنایع ذوب. آنها همچنین در مواردی که مواد خشک در سیلوها و سایر ظروف ذخیره سازی فله ذخیره می شود استفاده می شوند.

سیستم غبارگیر پالس جت

جمع کننده های گرد و غبار پالس جت نوع دیگری از سیستم های کیسه ای هستند که در طرح های مختلف برای رفع نیازهای کاربردی صنعت ارائه می شوند. سیستم تمیز کردن کیسه از طریق یک تمیز کردن سریع و پرفشار هوا کار می کند که یک انفجار یا شوک هوا را از طریق کیسه می فرستد و کیک گرد و غبار را می شکند و برای دفع تخلیه می کند.

پالس سریع هوا اجازه می دهد تا با فن در حال کار مداوم کار کند و به همین دلیل سیستم به طور کلی بخش بندی نمی شود. مدل‌های پالس جت به دلیل قابلیت سفارشی‌سازی آسان، توانایی تحمل طیف وسیعی از دما و فشار و کارایی بالای جمع‌آوری، رایج‌ترین نوع غبارگیرهای صنعتی هستند.

آنها را می توان در اکثر محیط های تولیدی که در آن مواد جامد فله ای پردازش می شوند، از جمله تولید مواد شیمیایی و معدنی، کارخانه های فرآوری مواد غذایی و ساخت فلز یافت می شود. کلکتورهای پالس جت را می توان از طیف وسیعی از مواد از جمله فولاد کربنی، فولاد ضد زنگ، آلومینیوم، Inconel، Hastelloy و سایر آلیاژهای خاص ساخت.

غبار گیر صنعتی کارتریج

برای کاربردهای خاص، غبارگیر کارتریج نوعی فیلتر پارچه ای است که برای کاربردهای خاص طراحی شده است. آنها مزیتی را ارائه می دهند که در آن فضای کوچکتر برای جریان هوای یک سیستم بزرگتر کیسه ها ضروری است.

دستگاه غبارگیر صنعتی چگونه کار می کنند؟

کلکتورهای کارتریج سطح پارچه بیشتری را در فضای کوچکتری بسته بندی می کنند، از فیلترهای کمتری استفاده می کنند و فیلترها را می توان از خارج از کلکتور تغییر داد، که خطرات ایمنی را به حداقل می رساند. این ویژگی ها همچنین زمان تعویض فیلترها و هزینه های نیروی کار مرتبط را کاهش می دهد.

کلکتورهای کارتریج را در محیط های تجاری و صنعتی با گرد و غبار بسیار ریز تا سبک و پوشش پودری مانند گرد و غبار متوسط، فلزکاری، نجاری، جمع آوری دود، اسپری حرارتی، تولید دارو و سایر فرآیندها پیدا کنید.

غبارگیر سیکلون

گردآورنده گرد و غبار سیکلون نوعی جداکننده اینرسی است که از طریق نیروی گریز از مرکز گرد و غبار را از جریان گاز جدا می کند. هوا با ایجاد یک عمل سیکلونی در محفظه جمع آوری سیکلون تصفیه می شود. یک جریان هوای دایره ای شدید شبیه گرداب، ذرات گرد و غبار را به دیواره سیکلون فشار می دهد که برای جمع آوری به سمت پایه قیف می لغزند. سیستم های سیکلون می توانند سنگین را حذف کنند.

ذرات خفیف و بزرگ که با گرد و غبار ریز مخلوط می شوند. آنها اغلب به عنوان پیش تمیز کننده قبل از کیسه ها استفاده می شوند. سیکلون ها اغلب در نجاری، خمیر و کاغذ، شات بلاست، آسیاب، غلات و کشاورزی، کارخانه های بازیافت و بسیاری از صنایع دیگر استفاده می شوند، به خصوص زمانی که ذرات بیش از 20 میکرون اندازه داشته باشند.

دستگاه غبارگیر صنعتی چیست

رسوب دهنده های الکترواستاتیک

رسوب دهنده های الکترواستاتیک برای جداسازی ذرات دوده، خاکستر و غبار از گازهای خروجی با استفاده از الکتریسیته ساکن استفاده می شود. نیروهای الکترواستاتیکی که بر اساس همان اصل تصفیه کننده هوای یونی کار می کنند، ذرات معلق در هوا را در حالی که از طریق میدان یونیزه شده بین الکترودهای داخل یک محفظه عبور می کنند، بار منفی می کنند.

هنگامی که ذرات باردار می شوند، یک الکترود با بار مثبت هستند که در آنجا جذب می شوند. رسوب‌دهنده‌های الکترواستاتیک در نیروگاه‌های صنعتی یافت می‌شوند که سوخت‌های فسیلی مانند نفت و زغال‌سنگ را برای تولید برق می‌سوزانند.

کاربرد غبارگیر صنعتی در صنایع مختلف

غبارگیرهای صنعتی در جمع آوری غبارهای حاصل شده از فرآیندهایی چون تراشکاری فلزات، صاف کاری فلزات ، جوشکاری و برش پلاستیک، برش چوب و فرآوری پودرهای شیمیایی قابل استفاده هستند.

بنابراین از این دستگاه کارآمد در صنایع هوا و فضا، تعمیرگاه‌های اتومبیل، کابینت سازی، صنایع شیمایی، صنایع الکترونیک، تولید شیشه، آزمایشگاه‌ها، صنایع فلزکاری، صنعت تولید کاغذ می‌توان استفاده کرد.

این دستگاه ها هم به صورت یک واحد متحرک تک کاربره قابل استفاده می باشد و هم به علت دارا بودن سرعت مکش بالا دارای قابلیت نصب انشعاب در دهانه مکش بوده و امکان کاربرد آنها بعنوان مکنده مرکزی برای مکش هم‌زمان گرد و غبار برای بیش از یک نقطه وجود دارد.

همچنین با جلوگیری از نشست این ذرات بر روی ماشین آلات، می تواند آسیب به دستگاه را کاهش دهد و طول عمر آنها را افزایش دهد.جمع‌آوری ذرات معلق سمی تولید شده در صنایع دارویی و بهبود سلامت محیط، از دیگر کاربردهای غبارگیر صنعتی می‌باشد.

شرکت بادافزار راه حل های کلیدی برای سیستم های تهویه صنعتی جدید ارائه می دهیم و به مشتریان خود در نگهداری این سیستم ها و فیلترها کمک می کنیم.

خدمات ما علاوه بر نصب پروژه‌های سرمایه‌ای جدید و سیستم‌های حفاظت در برابر انفجار، شامل تعمیر و نگهداری منظم و تعمیرات اضطراری برای هر سیستم انتقال هوا می‌شود. ما می‌توانیم به سرعت هر برندی از دمنده‌ها، فن‌ها، کانال‌ها، جداکننده سایکلون‌ها ، فیلترها و جمع‌کننده‌های گرد و غبار را سرویس و/یا تعویض کنیم.

دستگاه غبارگیر صنعتی چگونه کار می کنند؟

تجربه صنعتی ما در بخش های مختلف صنعت از جمله خودروسازی، نیمه هادی ها، پلاستیک، ذوب آلومینیوم، کاغذ و مواد شیمیایی گسترش می یابد. این سیستم های تصفیه هوای صنعتی در موارد زیر ثابت شده اند:

  • چوب و خاک اره
  • کاغذ و مقوا
  • ریزه های آهنی و آلومینیومی
  • مه روغنی
  • الیاف پارچه و نمد
  • پودرهای حجیم
  • گرد و غبار غلات و بادام
  • مواد شیمیایی و دارویی
  • سرب و گرافیت
  • آسفالت و دود ریخته گری
  • جوش و دود پلاسما

ویژگی غبارگیر صنعتی

اصلی‌ترین ویژگی غبارگیر صنعتی، سرعت بسیار بالای مکش آن‌ها می‌باشد. این ویژگی موجب مکش حجم زیادی از هوا و در نتیجه جمع‌آوری سریع غبارهای موجود در محیط می‌شود.

با افزودن یک انشعاب در دهانه فن مکنده ، می‌توان غبارها را بطور همزمان از دو نقطه مکش نمود.

پمپ مکش پر قدرت و بهره‌مندی از موتور توربینی بی‌نیاز به تعمیر و همچنین عملکرد دائم کاراز دیگر ویژگی‌های غبار‌گیر صنعتی هستند.

آیتم‌های تأثیرگذار در عملکرد غبارگیر صنعتی

  1. از سیکلون غبارگیر صنعتی به منظور انجام بهترعملیات فیلتراسیون و جلوگیری از آسیب دیدن فیلتر
  2. سرعت مکش مناسب برای جمع‌آوری گرد و غبار و ذرات شناور و انتقال آنها به مخزن
  3. فیلتر غبارگیر صنعتی کارآمد از لحاظ کلاس فیلتر، سطح فیلتراسیون و سیستم نظافت فیلتر برای جلوگیری از بازگشت غبارات به محیط و همچنین تناسب مشخصات فیلتر غبارگیر صنعتی با ویژگی‌های ذرات شناور از قبیل دما، آنتی استاتیک بودن و غیره.
  4. سیستم فیلتراسیون قدرتمند در ساخت پروانه مکنده نیز موجب جمع‌آوری تمام ذرات و غبارات محیط می‌شود. این سیستم، از فیلتر‌های هپا تشکیل شده است که با سطح فیتراسیون بالا، حجم زیادی از هوا را درون خود جای می‌دهند. همچنین امکان جمع آوری ذرات ریز قبل از انتشار در محیط و در نقطه تولید، از دیگر امکانات غبار گیر‌ها می باشد.

عملکرد غبارگیر صنعتی

دستگاه‌های غبارگیر صنعتی نقشی حیاتی در نزدیکی ماشین‌آلات و تجهیزات فرآوری و در سالن‌های تولید ایفا می‌نمایند.با یک دستگاه غبارگیر صنعتی دارای فیلتر مناسب، تقریبا تمامی تراشه‌ها و ذرات گرد و غبار‌ قابل جدا شدن می‌باشند.

دستگاه غبارگیر صنعتی چیست

فرآیند جمع‌آوری گرد و غبار با اتصال مستقیم غبارگیر صنعتی به بخشی از دستگاه یا به خطوط انتقالی مثلهودهای صنعتی انجام می شود.به عبارت دیگر این غبارگیرها می‌تواند به کابین دستگاه متصل شده و تمامی گرد و غبار تولید شده  را مکش کند.

همچنین این دستگاه غبارگیر می‌تواند بصورت یک خرطومی منعطف به بخشی از دستگاه متصل شده یا بصورت کانالی ثابت نزدیک به محل ایجاد گرد و غبار قرار گرفته و همزمان با ایجاد گرد و غبار در همان نقطه آن را جمع آوری می کند.

باید در نظر داشت که تنها، ذرات ریز شناور در هوا توسط این نوع از فن مکنده‌ ها قابل جمع‌آوری هستند، یعنی ذراتی که دارای حجم بالا و اندازه بسیار کوچک می باشند.بنابراین دستگاه غبارگیر صنعتی دارای قدرت مکش کم و سرعت مکش بسیار بالا می‌باشد، زیرا در جایی که لازم است مکش مواد از فاصله دورتر انجام گیرد، نیاز به افزایش قطر دهانه مکش می‌باشد.

افزایش قطر دهانه مکش، افت سرعت حرکت هوا را به همراه دارد، برای جلوگیری از این افت و انتقال کامل مواد جمع آوری شده به مخزن لازم است سرعت مکش غبارگیر صنعتی افزایش یابد.

هوای آلوده به گرد و غبار از طریق کانال ورودی دستگاه غبارگیردر قسمت هاپر بوسیله فن نصب شده در قسمت فوقانی به داخل دستگاه مکیده می‌شود.بخشی از گرد و غبار در قسمت ها پر از هوا جدا شده  و داخل مخزن می‌ریزد، ذرات ریزتر نیز در سطح داخلی فیلتر می‌نشیند و هوای تمیز از قسمت دهش فن خارج می گردد.

با خاموش کردن فن سیستم تمیز کننده فیلتر ، به طور خودکار وارد مدار می‌شود و کیسه فیلترها تمیز می‌شوند تا دستگاه برای کار مجدد آماده گردد.

مزایای استفاده از این غبارگیر های صنعتی

حذف شدن هزینه طراحی، محاسبات کانال کشی و اجرای آن در صورت تغییر وضعیت استقرار ماشین آلات، دستگاه غبارگیر را می‌توان با کمترین هزینه از محلی به محل دیگر انتقال داد در صورتی که در سیستم مرکزی کل کانال‌کشی باید تغییر داده شود.

اجزاء تشکیل دهنده در ساخت غبارگیر صنعتی

  1. کیسه فیلتر
  2. سیستم تمیز کننده فیلترها (ویبراتور)
  3. فن مکنده فشارقوی هاپر یا مخزن جمع‌آوری گرد و غبار با سیستم سریع و هوابندی ساده
  4. امکان انتخاب چند ورودی هوا با قطرهای مختلف و تابلو فرمان مورد نیاز.

شرکت بادافزار یکی از برترین سازندگان غبارگیر صنعتی در کشور می باشد که با داشتن تجربه بالا و تیم متخصص در زمینه ساخت انواع دستگاه های غبارگیر و هواکش صنعتی و خانگی در بین رقبا توانسته است جایگاهی ویژه ای برای خود اختصاص دهد.

X