جداکننده سایکلون در نظافت صنعتی چگونه کار می کنند؟

جدا کننده های سیکلون یا سایکلون ها به سادگی دستگاه های جداسازی (صاف کننده های خشک) هستند که از اصل اینرسی برای حذف ذرات معلق از گازهای دودکش و محیط آلوده استفاده می کنند. جداکننده های سایکلون یکی از دستگاههای کنترل آلودگی هوا است که به عنوان پاک کننده های قبل شناخته می شوند ، زیرا آنها قطعات بزرگتر ذرات معلق را حذف می کنند.

این مانع از آن می شود که روشهای فیلتراسیون ظریف بعداً با ذرات بزرگ و ساینده تر برخورد کنند. علاوه بر این ، چندین جدا کننده سیکلون می توانند به طور موازی کار کنند و این سیستم به عنوان چند سیکلون شناخته می شود.

توجه به این نکته ضروری است که سیکلون ها می توانند از نظر اندازه بسیار متفاوت باشند. اندازه گردباد تا حد زیادی بستگی به مقدار گاز دودکش دارد که باید فیلتر شود ، بنابراین عملیات بزرگتر نیاز به چرخه های بزرگتر دارد. به عنوان مثال ، چندین مدل مختلف از یک نوع سیکلون می تواند وجود داشته باشد ، و اندازه آنها می تواند از ارتفاع نسبتا کوچک 1.2-1.5 متر (حدود 4-5 فوت) تا حدود 9 متر (30 فوت) متغیر باشد.

جداکننده سیکلون در یک نام چیست؟

یک جداکننده طوفان چندین نام محاوره ای دارد. این نام ها عبارتند از «جداکننده گرد و غبار»، «گرد و غبار جمع کننده»، «غبارگیر»، «سیکلون استخراج» و «جداکننده سیکلون». به طور کلی، واحدهای کوچکتر به عنوان جداکننده یا استخراج کننده “گرد و غبار” نامیده می شوند، در حالی که جداکننده های صنعتی در مقیاس بزرگ به عنوان “جداکننده سیکلون” نامیده می شوند.

ضریب عملکرد جداکننده های سیکلون

آنها به طور کلی قادر به جداسازی حدود 50 تا 99 درصد از ذرات موجود در هوا هستند. کیفیت جداسازی این ذرات نیز بیشتر به اندازه ذرات معلق بستگی دارد. اگر ذرات معلق در گاز کوچکتر باشند، سیکلون ها عملکرد جداسازی کمتری خواهند داشت و بالعکس، هر چه اندازه ذرات بزرگتر باشد، عملکرد جداسازی بهتری خواهد داشت.

جداکننده سایکلون چگونه کار می کند؟

جدا کننده های سیکلون تقریباً مانند فن سانتریفیوژ عمل می کنند ، اما با تغذیه مداوم هوای کثیف کار می کنند. در جداکننده سایکلون ، گاز دودکش کثیف وارد محفظه می شود.

داخل محفظه یک گرداب مارپیچی شبیه به یک گردباد ایجاد می کند. اجزای سبک تر این گاز اینرسی کمتری دارند ، بنابراین برای آنها راحت تر است که تحت تأثیر گرداب قرار گرفته و به سمت بالا حرکت کنند. در مقابل ، اجزای بزرگتر ذرات معلق اینرسی بیشتری دارند و به آسانی تحت تأثیر گرداب نیستند.

از آنجا که این ذرات بزرگتر به دنبال حرکت مارپیچی با سرعت زیاد گاز و گرداب دچار مشکل می شوند ، ذرات به دیواره های داخلی ظرف برخورد کرده و داخل قیف جمع آوری می شوند. این محفظه ها به شکل مخروط وارونه شکل گرفته اند تا جمع آوری این ذرات را در انتهای مخزن ترویج دهند. گاز دودکش تمیز شده از بالای محفظه خارج می شود.

بیشتر سایکلون ها برای کنترل و حذف ذرات معلق که بزرگتر از 10 میکرومتر هستند ساخته شده اند. با این حال ، سیکلون هایی با راندمان بالا وجود دارد که به گونه ای طراحی شده اند که بر ذرات کوچک به اندازه 2.5 میکرومتر موثر باشند. همچنین این جداسازها بر روی ذرات بسیار بزرگ موثر نیستند.

برای ذرات با اندازه حدود 200 میکرومتر ، محفظه های جاذبه گرانشی یا جدا کننده های حرکت ، گزینه بهتری است.

از بین همه دستگاه های کنترل ذرات ، جداکننده سایکلون از کم هزینه ترین هستند. آنها اغلب به عنوان پیش تصفیه قبل از ورود گاز دودکش به دستگاه های کنترل کننده آلودگی موثرتر استفاده می شوند. بنابراین ، جدا کننده های سایکلون را می توان “جدا کننده های خشن” قبل از رسیدن گاز دودکش به مراحل فیلتراسیون خوب مشاهده کرد.

انواع مختلف سیکلون

دستگاه های سایلکون به عنوان یکی از دستگاه های کم استهلاک در سیستم تهویه کارخانه ها و محیط های صنعتی است و بخاطر کاربردهای مختلف در طرح های متنوع ساخته شده و به بازار عرضه شده اند که به شرح ذیل است:

  • سایلکون نیوگاز
  •   سایلکون سیوت
  •   سایلکون لیوت
  • سایلکون دارای قسمت ورودی پیچان
  • سایلکون فان تونگرنانواع سیکلون

میزان اثربخشی این سیستم

جداکننده سایکلون به طور کلی قادرند بین 50 تا 99 درصد از کل ذرات معلق موجود در گازهای دودکش را حذف کنند. اینکه جداکننده های سیکلون در واقع چقدر قادر به حذف این ماده هستند تا حد زیادی به اندازه ذرات بستگی دارد.

اگر مقدار زیادی ذرات سبک تر وجود داشته باشد ، کمتر از این ذرات قادر به جدا شدن هستند. به همین دلیل ، جداکننده های سیکلون بر روی گازهای دودکش که حاوی مقادیر زیادی ذرات معلق هستند ، بهتر عمل می کنند.

کاربردهای دستگاه سایکلون

این دستگاه در  صنایع سیمان، کارخانه های گچ، فولاد و… که ذرات گردو غبار زیادی را دارند کاربرد بیشتری دارد. همچنین در صنایع ذیل نیز مورد استفاده قرار می گیرد:

  •   صنعت چوب و مبلمان
  • بخش ساختمان
  • صنایع شیشه
  • بخش حمل و نقل برای ذخیره سازی و انتقال صنعت مواد غذایی
  •   تاسیسات احتراق زباله ها
  • صنایع شیمیایی فرآیندهای ذوب در متالورژی
  • فرآیند های پخت صنعت بو دادن قهوه

مزایای استفاده از جداکننده سایکلون

  • اینکه جداکننده های سیکلون به دلیل نصب یا نگهداری آنها گران نیستند و قطعات متحرک ندارند. این امر هزینه های نگهداری و بهره برداری را پایین نگه می دارد.
  • ذرات حذف شده هنگام خشک شدن جمع آوری می شوند که دفع آنها را آسان تر می کند. در نهایت ، این واحدها فضای بسیار کمی را اشغال می کنند.
  • جداسازی براده های چوب از هوا در صنایع چوب بری
  • جایگزین مناسب برای سیستم فیلتراسیون در جاروبرقی های صنعتی
  • جداکردن ذرات معلق روغن و چربی از هوای خروجی در سیستم تهویه آشپزخانه های صنعتی

معایب استفاده از جداکننده سایکلون

 اگرچه استفاده از این سیستم موثر است ، اما استفاده از جداکننده های سیکلون معایبی نیز دارد. عمدتا به این دلیل که مدلهای استاندارد قادر به جمع آوری ذرات معلق کمتر از 10 میکرومتر نیستند و ماشینها قادر نیستند مواد چسبناک یا چسبناک را به خوبی اداره کنند.

شرکت بادافزار یکی از بهترین تولید کننده های تجهیزات تهویه هواکش صنعتی است که یکی از این تجهیزات دستگاه سایکلون می باشد. اگر قصد خرید یا سوالی در مورد این دستگاه داشتید، می توانید با بخش پشتیبانی و کارشناسان ما تماس بگیرید و با آنها مشورت کنید.

عوامل موثر بر کارایی جداکننده سیکلون ها

عوامل متعددی وجود دارد که می تواند بر راندمان جداکننده سایکلون تأثیر بگذارد. اینها شامل چگالی ذرات، اندازه ذرات، سرعت جریان حجمی، افت فشار، طول مخروط، طول بدنه، نسبت پورت پذیرفته شده به قطر بدنه و حتی صافی سطوح داخلی سیکلون است. اکنون در مورد جنبه های مهم طراحی با جزئیات بیشتر بحث خواهیم کرد.

چگالی ذرات یکی از تعیین کننده ترین عواملی است که بر توانایی سیکلون در حذف ذرات به دام افتاده تأثیر می گذارد. ذرات متراکم مانند اکسیدهای آهن ، صرف نظر از اندازه ذرات را می توان با راندمان 99 درصد یا بیشتر جدا کرد. هنگامی که چگالی ذرات کاهش می یابد، بازدهی نیز کاهش می یابد (با فرض اینکه هیچ تغییر دیگری در سیستم رخ ندهد).

اندازه ذرات یکی از ملاحظات طراحی بزرگ است که بر کارایی جداکننده تأثیر می گذارد. ذرات بزرگتر را می توان راحتتر از ذرات کوچکتر جدا کرد. جداسازی ذرات کوچکتر از پنج میکرون بدون استفاده از جداکننده های بسیار کوچک دشوار است. ذرات بیش از 200 میکرون را اغلب می توان با استفاده از وسایل دیگری مانند اتاقک های ته نشینی گرانشی جدا کرد. کاهش اندازه ذرات باعث کاهش کارایی مربوطه می شود.

هندسه جداکننده تأثیر زیادی بر کارایی واحد دارد. یک جداکننده سیکلون با قطر بزرگتر نمی تواند ذرات را به اندازه یک جداکننده با قطر کوچکتر جدا کند. با کاهش قطر مخروط، کارایی جداکننده افزایش می یابد. بنابراین، کاهش قطر مخروط باعث حذف ذرات ریزتر و ریزتر می شود. یک مخروط با قطر کوچک ذرات بسیار ریزتری را از یک جریان گاز نسبت به مخروط با قطر بزرگتر استخراج می کند.

همه جداکننده های سیکلون دارای یک افت فشار مرتبط هستند. افت فشار را می توان به عنوان مقدار انرژی مورد نیاز برای حرکت گاز از طریق جداکننده در نظر گرفت، در عوض، می توان آن را به عنوان مقدار مقاومتی که جداکننده سیکلون به جریان سیستم اضافه می کند در نظر گرفت. افت فشار حاصل ضرب جریان گاز، چگالی گاز و هندسه سیکلون است.

اگر قصد خرید جداکننده سایلکون را برای محیط کاری خود دارید می توانید با پشتیبانان و مهندسین شرکت بادافزار تماس گرفته تا شما را در جهت خرید این دستگاه راهنمایی کنند.

X