چرا کالیبراسیون دستگاه بالانس مهم است؟

چرا کالیبراسیون دستگاه بالانس مهم است؟

کالیبراسیون دستگاه بالانس در استاندارد ملی کشور‌ ایران یعنی  مقایسه یک دستگاه اندازه گیری با یک استاندارد مشخص و انتخاب واحد سنجش خطای این وسیله نسبت به آن و در صورت لزوم تهیه کالیبراسیون دستگاه بالانس در مقایسه با استانداردهای مربوطه است.

به طور دقیق تر کالیبراسیون دستگاه بالانس یعنی اندازه گیری و درستی وسیله اندازه گیری در هم خوانی با مبداء تایید شده است. با دقت به اینکه دستیابی به کیفیت برتروانجام تست های دقیق از روش انجام آزمون ها و اندازه گیری های مطمئن رخ می دهد، لذا انجام مراحل کالیبراسیون دستگاه بالانس در امکانات طبی و آزمایشگاهی اهمیت ویژه ای پیدا می کند.

کالیبراسیون دستگاه بالانس چیست و چرا باید کالیبره کنم؟

بخش دوم سؤال، سؤال دیگری را ایجاد می کند: “اگر تعادل شما کالیبره نشده باشد، چرا اصلاً می خواهید این کار را انجام دهید کنید؟” کالیبراسیون بالانس برای دستیابی به نتایج دقیق ضروری است ونادیده گرفتن این امر مهم خدماتی، اندازه گیری را به حدس و گمان تبدیل می کند.

اگرچه به نظر روند کالیبراسیون باعث صرف هزینه و زمان زیادی می‌گردد، اما بایستی دقت داشت که عدم قطعیت اندازه گیری، منجر به تشخیص اشتباه می‌گردد. در نتیجه سایش و پارگی طبیعی ناشی از استفاده منظم و عوامل خارجی مانند شوک های مکانیکی یا محیط های خطرناک است.

این ممکن است منجر به تخریب نسبتاً سریع یا زوال در مدت زمان طولانی‌تری شود. کالیبراسیون دستگاه بالانس برنامه ریزی شده دوره ای در ترکیب با آزمایش های معمول مکرر، طول عمر دستگاه  و دقت بالانس آن را تا حد زیادی افزایش می دهد.

مزایای کالیبراسیون دستگاه بالانس چیست؟

کالیبراسیون که توسط یک متخصص مجاز انجام می شود مزایای زیر را ارائه می دهد:

صرفه جویی در هزینه

تجهیزات کالیبره شده، امکان تصمیم گیری صحیح را فراهم می کند که از اتلاف وقت، کار مجدد جلوگیری می کند.

اندازه گیری های قابل اعتماد

 استفاده از تجهیزات کالیبره شده اطمینان می دهد که اندازه گیری های انجام شده در یک مکان با اندازه گیری های انجام شده در مکان دیگر سازگار هستند. نتایج حاصل از هر تعادلی در این فرآیند و همچنین محصول نهایی دقیق و قابل اعتماد خواهد بود.

انطباق

 کالیبراسیون عبور صاف ممیزی های داخلی و خارجی را تسهیل می کند.

تشخیص تجهیزات قدیمی

همه تجهیزات در طول زمان قدیمی می شوند و اجزای حیاتی ممکن است استرس مکانیکی یا سایش و پارگی را تحمل کنند. رانش همیشه قابل حذف نیست، اما می توان آن را از طریق کالیبراسیون دوره ای تشخیص داد.

بهبود فرآیند و سود تفسیر نتایج کالیبراسیون

 با توجه به تلورانس های تعریف شده باعث بهبود فرآیندها و در نهایت افزایش سود و بازدهی می شود.

هر چند وقت یک بار باید دستگاه بالانس خود را کالیبره کنم و کالیبره نشدن چه خطراتی دارد؟

گواهی کالیبراسیون نتایج را در زمان انجام کالیبراسیون گزارش می کند. در بسیاری از موارد، شخص مسئول فرض می کند که کالیبراسیون برای یک سال معتبر است و منجر به نتیجه اشتباه می شود که فاصله کالیبراسیون یک سال کافی است.

در حالت ایده‌آل، فواصل کالیبراسیون بر اساس یک روش مبتنی بر ریسک تعریف می‌شوند، به عنوان مثال احتمال اشتباه و تاثیر آن چقدر است؟ یک ضربه و احتمال زیاد مربوط به یک ریسک بالا است که به فاصله کالیبراسیون کوتاه‌تری نیاز دارد. در غیر این صورت تاثیر کم و احتمال کم منجر به ریسک کم می شود و امکان افزایش فواصل زمانی را فراهم می کند.

همچنین چشم پوشی از کالیبراسیون یک استراتژی پرخطر است. هزینه ها و خطرات پنهان مرتبط با تعادل یا مقیاس کالیبره نشده می تواند بسیار بیشتر از هزینه کالیبراسیون باشد. استفاده از تجهیزات غیر کالیبره شده می تواند منجر به مشکلات تولید مانند:

  • توقف برنامه ریزی نشده
  • کیفیت پایین محصول و خدمات
  • مسائل مربوط به فرآیند و حسابرسی
  • دوباره کاری و فراخوانی محصولات و ماشین آلات

تغییرات محیطی همچنین می تواند منجر به رانش ناشناخته یا افزایش خطاهای تصادفی شود که عملکرد را کاهش می دهد.

کدام تلورانس برای کالیبراسیون بالانس اعمال می شود؟

تلورانس ها تعیین می کنند که آیا یک تعادل یا مقیاس به اندازه کافی خوب عمل می کند تا مجموعه خاصی از الزامات فرآیند را برآورده کند. تلورانس ها می تواند از منابع مختلفی، از جمله آژانس های حقوقی، صنایع تولیدی و خود فرآیند ناشی شود.

تلورانس های سازنده تضمین می کند که تجهیزات با مشخصات سازنده مطابقت دارند. تلورانس‌های سازنده الزامات فرآیند خاص کاربر را در نظر نمی‌گیرند و بنابراین برای بهبود فرآیند توزین مناسب نیستند.

آیا تفاوتی بین کالیبراسیون و تنظیم وجود دارد؟

بله، یک تفاوت مهم بین اصطلاحات “کالیبراسیون” و “تنظیم” وجود دارد که متأسفانه، اغلب اشتباه گرفته می شوند.

تنظیم

دفتر بین‌المللی وزن‌ها و معیارها (BIPM) و کمیته مشترک راهنماها در اندازه‌شناسی (JCGM) ابزار ارزشمندی را برای کمک به استانداردسازی اصطلاحات وزنی به نام واژگان بین‌المللی اندازه‌شناسی (VIM) تولید کرده‌اند. در آن، آیتم 2.39 کالیبراسیون را به عنوان جنبه ای از نحوه عملکرد بالانس تعریف می کند:

«عملیاتی که در شرایط مشخص، در مرحله اول، رابطه ای بین مقادیر کمیت با عدم قطعیت های اندازه گیری ارائه شده توسط استانداردهای اندازه گیری و نشانه های مربوطه با عدم قطعیت های اندازه گیری مرتبط برقرار می کند و در مرحله دوم، از این اطلاعات برای ایجاد رابطه ای برای به دست آوردن استفاده می کند. نتیجه اندازه گیری از یک نشانه.”

به عبارت دیگر، یک ترازو یا مقیاس برای درک و مستندسازی نحوه رفتار کالیبره شده است. تعریف فوق همچنین به وضوح بیان می کند که استخراج عدم قطعیت اندازه گیری بخشی جدایی ناپذیر از کالیبراسیون است. کالیبراسیون دستگاه بالانس بدون بیانیه عدم قطعیت اندازه گیری ناقص است و در بهترین حالت به یک بررسی نقطه ای تبدیل می شود.

کالیبراسیون

در حالی که کالیبراسیون بیان می کند که یک تعادل یا ترازو چگونه رفتار می کند، تنظیم دستگاه رفتار آن را تغییر می دهد. تنظیم در VIM به صورت زیر تعریف شده است:

“مجموعه ای از عملیات انجام شده بر روی یک سیستم اندازه گیری به طوری که نشانه های تجویز شده مربوط به مقادیر داده شده از کمیتی را که باید اندازه گیری شود ارائه می دهد.”

اهميت کالیبراسیون دستگاه بالانس

استانداردهای مديريت اهميت ویژه ای برای تمام تجهيزات توليد به ويژه تجهيزات اندازه گيری قائل می باشند.

دانش از جايی شروع می شود که اندازه گيری آغاز می شود وهنگامی که پديده ای را با ارقام بيان کنيم، می توانيم آنرا به طور عملی بررسی کنيم.

اقتدار اندازه گيری معيار بسيار خوبی برای تعيين ميزان پيشرفت يک جامعه است.

وسيله اندازه گيری صحیح تعیین، نصب، نگهداری، کالبیره و  صحیح بکار گرفته شود.

آیا تست معمول بین فواصل کالیبراسیون مورد نیاز است؟

بله، با تست های معمول، عملکرد  دستگاه بالانس خود را افزایش می دهید و کیفیت ثابت خدمات بالانس در محل و کارگاهی خود را تضمین می کنید. در حالی که کالیبراسیون توسط تکنسین های خدمات مجاز انجام می شود، آزمایش های معمول توسط کاربر ابزار انجام می شود.

آزمایش معمول به شناسایی زودهنگام عدم انطباق تعادل بالقوه با الزامات فرآیند تعادل کمک می کند و اگر به اندازه کافی مکرر انجام شود، می توان وضعیت خارج از تحمل را قبل از ایجاد هر گونه آسیب تشخیص داد.

2 دیدگاه

  1. Great write-up, I am regular visitor of one’s website, maintain up the nice operate, and It is going to be a regular visitor for a long time.

  2. After all, what a great site and informative posts, I will upload inbound link – bookmark this web site? Regards, Reader.

نظرات بسته شده اند.

X