کاربرد فن صنعتی در صنعت سیمان | بادافزار

کاربرد فن صنعتی در صنعت سیمان | بادافزار

کاربرد فن صنعتی در صنعت سیمان  بخاطر نقش مهم و بالایی که صنعت سیمان از توسعه شهرسازی تا زیرساخت های حمل و نقل، در توسعه زیرساخت های ساختاری و در رشد کلی اقتصادی کشور ایفا می کند. این یک صنعت بسیار انرژی بر است که در آن سیستم های جریان هوای صحیح برای تولید بهینه و سودآوری بسیار مهم هستند.

برای تولید سیمان به فن های صنعتی خاصی نیاز دارد تا فرآیندهای مختلف جابجایی، آسیاب، پیش گرمایش تا گرمایش و سرمایش را به طور موثر مدیریت و مدیریت کنند. به علاوه سیستم های تصفیه هوای کارآمد به بخش مهمی تبدیل می شوند تا اطمینان حاصل شود که کارخانه تولید سیمان الزامات نظارتی دقیق زیست محیطی را برآورده می کند. بنابراین سازندگان سیمان از فن های مختلف صنعتی در فرآیند تولید سیمان در مراحل مختلف مانند جابجایی مواد، پیش گرمایش، خنک سازی و غیره استفاده می کنند.

فن صنعتی سانتریفیوژ و کاربرد آن در صنعت سیمان

در کاربرد فن صنعتی در صنعت سیمان ، فن هایی که در تولید سیمان به کار می روند بسیار سنگین هستند. آنها دو عملکرد اساسی را انجام می دهند، یعنی تامین هوا یا حذف گازهای خروجی و جابجایی مواد. انواع فن صنعتی که در صنعت سیمان کاربرد دارند عبارتند از: فن های آسیاب خام، فن های بادکش القایی، فن های خنک کننده، فن های اگزوز آسیاب خام، فن های آسیاب زغال سنگ  که در کارخانه های تولید سیمان کوره خشک صنعتی برای گرم کردن مخلوط خام و خروج دی اکسید کربن و آب قبل از ورود به کوره استفاده می شود.

هر دو فن سانتریفیوژ و محوری با توجه به پیچیدگی های معمول خود در خط تولید سیمان مفید هستند. (یعنی ابعاد قابل توجه، دمای بالا، تجمع گرد و غبار، ساینده بودن سیال و نیاز به محلول خروجی بالا). فن‌ها و دمنده‌های صنعتی مورد نیاز این فرآیند، سیستم‌ها و کاربردهای مرتبط در صنعت سیمان در زیر فهرست شده‌اند.

فن های آکسیال صنعتی

فن پیش نویس القایی

از فن های کششی القایی در کوره سیمان برای تامین هوای لازم برای احتراق سوخت استفاده می شود. این فن ها برای ایجاد جریان هوا با فشار منفی به کار می روند تا عملکرد مناسب سیستم کاهش گرد و غبار در دستگاه فیلتر را تضمین کنند. در کاربرد فن صنعتی در صنعت سیمان از فن های گریز از مرکز شعاعی، منحنی رو به جلو یا مایل به عقب هستند. اگر این فن های القایی به درستی تولید و کار نکنند، ممکن است بر مصرف برق کارخانه سیمان تأثیر بگذارد.

فن دمنده آسیاب ذغال سنگ

در صنعت سیمان از فن های آسیاب زغال سنگ برای تامین هوای مورد نیاز برای سوزاندن زغال سنگ و حذف گازهای خروجی خروجی پس از سوختن استفاده می شود. این جایی است که زغال سنگ به اندازه مناسب آسیاب می شود تا وارد مشعل شود که فن آسیاب زغال سنگ را به داخل آسیاب حرکت می دهد. بنابراین این فن ها به سوزاندن غیر موثر زغال سنگ در داخل آسیاب کمک می کند.

فن های خنک کننده

سازندگان سیمان از تعداد زیادی فن خنک کننده برای دمیدن هوای سرد به کولر و خنک کردن کلینکر از 1500 درجه سانتیگراد تا 100 درجه سانتیگراد استفاده می کنند. معمولاً بسته به ظرفیت کوره کارخانه در هر خط کلینکر از 5 تا 15 فن خنک کننده استفاده می شود.

کوره خنک کننده از تجهیزات محافظت می کند و خاموش کردن کلینکر را تسهیل می کند تا اطمینان حاصل شود که اشکال مهم مواد معدنی مانند C3S، C2S، C3A، C4AF در آن باقی می مانند. طراحی مناسب فن های خنک کننده برای:

حفظ کیفیت کلینکر و سیستم انتقال  و کاهش مصرف برق در کارخانه تولید سیمان توصیه می شود که فن های خنک کننده با درایوهای سرعت متغیر ارائه شوند تا از کاهش نیاز هوای خنک کننده بهره مند شوند.

فن آسیاب خام در کاربرد فن صنعتی در صنعت سیمان

فن آسیاب خام در کارخانه سیمان برای حمل گاز و کنجاله خام استفاده می شود. این ظرفیت بالایی دارد و مشخصات آن با توجه به مشخصات آسیاب تعیین می شود. اگر از آسیاب غلتکی عمودی برای آسیاب خام در صنعت سیمان استفاده شود، یک فن بزرگ آسیاب خام نصب می شود. معمولا سازندگان سیمان فن های سانتریفیوژ را برای انجام این فرآیند ترجیح می دهند.

فن های جمع کننده گرد و غبار

فن های گردگیر کننده اصلی ترین تجهیزات سیستم های گرد و غبار در کارخانه های سیمان هستند. آنها منبع تغذیه را به کل سیستم ارائه می کنند و بر کاهش مقاومت ناشی از جریان هوا در سیستم غلبه می کنند.

اگزاست فن آسیاب خام

اگزاست فن آسیاب خام که به عنوان غبارگیر صنعتی نیز شناخته می شوند، 2.2 تن گاز خروجی را برای تولید 1 تن کلینکر کنترل می کنند. فن های اگزوز آسیاب خام در یک کارخانه سیمان با شرایط بسیار نامطلوب کار می کنند زیرا این فن ها عمدتاً گازهایی مانند CO2، N2، NOx و Sox را به همراه برخی ذرات گرد و غبار کنترل می کنند.

خنک کننده کلینکر

فن های خنک کننده و اگزاست فن های خنک کننده کلینکر هوای تازه را به کلینکر می چرخانند تا مواد خنک شوند. اگزوز فن های خنک کننده 1.8 تن هوای خروجی را به ازای هر 1 تن کلینکر تولید می کنند. این فرآیند بخشی از هوای دمیده شده به کولر توسط فن های خنک کننده است که برای احتراق سوخت مفید نیستند.

علاوه بر این فن های کلیدی فرآیند، صنعت سیمان نیز از بسیاری از فن های غیر فرآیندی استفاده می کند. این فن ها به صورت پشت سر هم با فیلترهای کیسه ای برای گردگیری سیستم های انتقال مختلف کار می کنند.

بیایید ببینیم فن ها و دمنده های صنعتی چقدر برای صنعت سیمان اهمیت دارند.

حفظ سلامت و ایمنی کارخانه سیمان و کارگران آن: برای صنعت سیمان توجه به این نکته مهم است که از طریق فرآیندهای چند مرحله ای تولید سیمان، محصولات جانبی زیادی منتشر می شود. این شامل مواد جامد، مایع، دود و حتی ضایعات گازهای سمی است، زیرا به دلیل موادی که روزانه از آن استفاده می کند.

بیشتر آن گرد و غبار و ذرات موادی است که در هوا یافت می شود و کارگران آن را تنفس می کنند و هوا را آلوده می کنند. چنین آلودگی هوا برای سلامت تنفسی کارگران بسیار مضر است، به خصوص اگر به طور مرتب در معرض آن قرار گیرند. فن های صنعتی  به خصوص انواع اگزاست فن و هواکش ها  به تهویه هوا کمک می کنند و در عین حال از آلودگی هوا جلوگیری می کنند. بنابراین نه تنها برای سلامت و ایمنی کارگران، بلکه برای محیط زیست نیز مفید است.

X