فلنج کور

فلنج کور چیست؟

فلنج کور (همچنین به نام فلنج صفحه بسته) در انتهای یک سیستم لوله کشی برای پایان دادن به لوله نصب می شود. هیچ سوراخ مرکزی ندارد، بنابراین جریانی از طریق فلنج وجود ندارد. فلنج کور ممکن است برای جداسازی لوله، شیر یا مخزن تحت فشار استفاده شود. این نوع فلنج در همه سایزها و کلاس ها موجود است و ممکن است از نوع مفصلی صاف، برجسته یا حلقه ای استفاده کند.

لوله پایانه فلنج کور

فلنج کور می‌تواند جایگزین کلاهک جوش لب به لب شود در صورتی که نیاز به گسترش خط لوله باشد، یا در صورت نیاز به بازرسی لوله‌کشی (فلنج کور را برای دسترسی به داخل لوله بردارید). این نوع فلنج همچنین می تواند به عنوان نقطه دسترسی میله در سیستم های تخلیه استفاده شود. بسته به کاربرد، یک فلنج کور ممکن است سوراخ شود و به عنوان فلنج لغزنده استفاده شود، یا به عنوان فلنج رزوه دار استفاده شود.

با وجود طراحی ساده، این نوع فلنج نسبتاً گران است.

تکنیک های تست غیر مخرب (NDT)

فلنج‌های کور معمولاً بخشی از برنامه‌های معمول بازرسی غیر مخرب (NDI) نیستند. اندازه گیری ضخامت فلنج کور به عنوان یک اقدام احتیاطی امکان پذیر است، اما به ندرت اتفاق می افتد.

استانداردهای ASME

استاندارد ASME B16.5 ابعاد و الزامات تحمل فلنج های کور را به تفصیل شرح می دهد.

کاربردها و ویژگی های رایج فلنج های لوله ای کور

فلنج هایی بدون سوراخ وسط (سوراخ یا باز) هستند و در هر دو سبک صورت برجسته (RF) و صورت صاف (FF) موجود هستند. در حالی که اکثر انواع فلنج ها یک نقطه اتصال ایجاد می کنند که جریان مایع، گاز یا هوا را امکان پذیر می کند، فلنج های کور برای آب بندی انتهای یک سیستم لوله کشی و جلوگیری از جریان استفاده می شود. فلنج های کور ممکن است هنگام آزمایش فشار لوله، برای ایجاد یک نقطه دسترسی در یک سیستم لوله کشی، برای آب بندی موقت یک سیستم لوله کشی در حین اصلاح یا تعمیر خط، یا ایجاد یک آب بندی طولانی مدت برای پایان دادن به یک سیستم لوله کشی استفاده شوند.

فلنج کور به جای جوشکاری در جای خود، پیچ می شود. این اجازه می دهد تا دسترسی آسان تر در صورت نیاز برای نگهداری سیستم لوله، بازرسی، یا امکان گسترش آینده را فراهم کند. جفت شدن با واشر یک مهر و موم محکم ایجاد می کند: واشر فضای بین سطوح فلنج را پر می کند که از نشت مایع یا گاز جلوگیری می کند.

نحوه انتخاب فلنج کور مناسب

فلنج‌های لوله‌های کور ممکن است برای مطابقت با اندازه‌های سوراخ پیچ برای فلنج‌های لغزنده یا گلودار تولید شوند، یا در صورت نیاز، می‌توانند به صورت سفارشی با هر مشخصات دیگری ماشینکاری شوند. در هر صورت، هنگام خرید فلنج، ویژگی‌های فلنج، جنس، ابعاد و کلاس مناسب را برای برآورده کردن نیازهای برنامه خود انتخاب کنید.

بهترین مواد فلنج کور

بهترین مواد فلنج کور

هنگام انتخاب فلنج های کور، باید بهترین مواد و ابعاد فلنج را در ارتباط با استانداردهای لوله کشی و الزامات مورد نظر خود در نظر بگیرید. به طور کلی، مواد فلنج شما باید با مواد لوله اتصال مطابقت داشته باشد. رایج ترین مواد فلنج کور، فولاد و فولاد ضد زنگ هستند.

فولاد برای استحکام ترجیح داده می شود. API International فلنج های کور را هم در فولاد فورج شده و هم از فولاد صفحه ای موجود می کند.

فلنج های فولادی ضد زنگ نیز در انواع فورج شده یا صفحه ای در 304L و 316L موجود هستند. فلنج های فولادی ضد زنگ اغلب برای مقاومت در برابر خوردگی ترجیح داده می شوند.

در بسیاری از موارد، مواد وارداتی برای صرفه جویی در هزینه قابل قبول است – در این موارد، فلنج ها همچنان تمام استانداردهای اعمال فشار را برآورده می کنند. در مواردی که فلنج‌های داخلی مشخص شده‌اند، API International فلنج‌هایی را تولید می‌کند که الزامات AIS، ANSI، ASTM، AWWA، BS، DIN و JIS را برآورده می‌کنند.

انتخاب ابعاد فلنج کور

فلنج های کور در همان کلاس های فشار و الگوهای سوراخ پیچ مانند سایر انواع فلنج موجود هستند، اما ضخیم تر هستند. برای تعیین اندازه فلنج کور مناسب، اندازه گیری های مهم شامل قطر بیرونی (OD)، دایره سوراخ پیچ (BHC)، قطر سوراخ پیچ و ضخامت است. در حالی که اکثر فلنج ها گرد هستند، فلنج های کور مربعی ممکن است برای بستن سیستم های لوله کشی هیدرولیک استفاده شوند.

الزامات ابعاد فلنج کور و مشخصات مواد تحت AWWA C207 و C228 و ASME B16.5 و B16.47 تعیین شده است. ابعاد کلی بر اساس نوع فلنج کور در نمودار زیر آمده است، و می توانید برای تعیین اندازه گیری های خاص تر (مانند ضخامت) بر اساس قطر و درجه فشار، به جداول لیست فلنج های جداگانه مراجعه کنید.

ابعاد فلنج کور AWWA بر اساس نوع

Blind Flange Style Available Size Range
B, D, E 4” – 72”
F, SF 4” – 48”
SA 2” – 8”
SB, SD, SE 2” – 72”

توجه: AWWA استفاده از Dish Assemblies را برای اندازه های فلنج کور بالای 72 اینچ توصیه می کند.

هرچه فلنج کور بزرگتر باشد، فلنج باید فشار بیشتری را تحمل کند – عمدتاً در مرکز فلنج – و فشار بیش از حد می تواند باعث آسیب شود. به همین دلیل است که شما معمولاً فلنج های کور با قطر بزرگ را نمی بینید.

ابعاد فلنج کور ANSI بر اساس کلاس

Spec Class Available Size Range
B16.5 150 0.5” – 24”
B16.5 300 0.5” – 24”
B16.47 150 26” – 60”
B16.47 300 26” – 60”

صورت فلنج و ضخامت مورد نیاز

فلنج های کور معمولا در سبک های صورت برجسته (RF) و صورت صاف (FF) موجود هستند. هنگام انتخاب ضخامت فلنج کور، به اندازه گیری های استاندارد مراجعه کنید. فلنج انتخاب شده باید به اندازه کافی ضخیم باشد که بتواند فشار سیستم را تحمل کند، اما نه آنقدر ضخیم باشد که بی جهت غیر قابل انعطاف باشد – برای ضخامت مناسب، یک توصیه رایج این است که حداقل ضخامتی را انتخاب کنید که بتواند حداکثر فشاری را که سیستم شما می تواند تجربه کند، انتخاب کنید.

استانداردهای درجه بندی کلاس و فلنج را در نظر بگیرید

برای انتخاب فلنج کور مناسب، با الزامات تعیین شده توسط استانداردهای لوله کشی، از جمله AWWA، ASME/ANSI و ASTM مشورت کنید. به عنوان مثال، فلنج های کور به سبک ANSI در هر دو کلاس 150 و 300، در ابعاد بین 2 اینچ تا 72 اینچ موجود است تا برای طیف وسیعی از کاربردها مناسب باشد.

درجه بندی کلاس جزئیاتی را در مورد شرایط فشار و دمایی که فلنج تحمل می کند ارائه می دهد. به طور کلی، فلنج با درجه کلاس بالاتر باید برای کاربردهای با دمای بالا استفاده شود زیرا دمای بالاتر ظرفیت فشار فلنج را کاهش می دهد. فلنج‌های کور فولادی فورج شده برای استفاده در کاربردهای فشار بالا و دمای بالا رتبه‌بندی می‌شوند، زیرا مواد از فلنج‌های کور صفحه‌ای قوی‌تر هستند، در حالی که سایر مواد برای سیستم‌های لوله‌کشی با فشار پایین و خنک‌تر رتبه‌بندی می‌شوند.

اگر گزینه‌های مورد نیاز شما در دسترس نیستند، فروشگاه ماشین‌کاری سفارشی ما می‌تواند قطعات سفارشی را تولید کند و همچنین اقلام موجودی را اصلاح کند، بنابراین شما می‌توانید دقیقاً آنچه را که نیاز دارید به دست آورید.

فلنج کور چیست؟ دیدگاه

نظرات بسته شده اند.

X