بررسی روش بهبود عملکرد فن های صنعتی

بررسی روش بهبود عملکرد فن های صنعتی

بهره برداری و نگهداری مقرون به صرفه و بهبود عملکرد فن صنعتی، مستلزم توجه به نیازهای تجهیزات فردی و کل سیستم است. اغلب، اپراتورها آنقدر بر نیازهای فوری تجهیزات تمرکز می کنند که چشم انداز وسیع تری از تأثیر پارامترهای سیستم بر این تجهیزات را نادیده می گیرند.

“رویکرد سیستمی” یک سیستم و نحوه تعامل اجزای آن را تجزیه و تحلیل می کند و اساسا تمرکز را از اجزای جداگانه به عملکرد کلی سیستم تغییر می دهد. رویکرد سیستمی معمولاً شامل انواع زیر از اقدامات مرتبط است:

■ ایجاد شرایط فعلی و پارامترهای عملیاتی

■ تعیین نیازهای تولید فرآیند فعلی

■ جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های عملیاتی

■ ارزیابی طرح‌ها و بهبودهای سیستم جایگزین

■ تعیین مناسب ترین گزینه ها از نظر فنی و اقتصادی با در نظر گرفتن تمامی زیرساخت ها

■ ارزیابی مصرف انرژی با توجه به عملکرد فن صنعتی

■ ادامه نظارت و بهینه سازی سیستم فن

■ ادامه کار و نگهداری سیستم برای حداکثر عملکرد هواکش صنعتی

ارزیابی نیازهای سیستم فن صنعتی

سه فرصت اصلی در چرخه عمر یک سیستم فن صنعتی وجود دارد که می توان از آنها برای بهبود عملکرد فن های صنعتی استفاده کرد:

■ در طول طراحی اولیه سیستم و انتخاب فن

■در حین عیب یابی برای حل مشکل سیستم

■ در طی یک اصلاح ظرفیت سیستم

◆ انتخاب اولیه فن

شروع انتخاب فن با دانش اولیه سیستم

شرایط عملیاتی عملکرد فن صنعتی

شرایط عملیاتی شامل (رطوبت محتوا، دما، چگالی، سطح آلاینده و غیره)، سرعت جریان هوا، فشار و چیدمان سیستم می باشد. این شرایط  تعیین می کند که کدام یک از انواع فن صنعتی (سانتریفیوژ یا محوری) برای رفع نیازهای سرویس مورد نیاز است.

شرایط عملیاتی عملکرد فن صنعتی

فن محوری، هوا را در امتداد جهت محور چرخش فن حرکت می دهند، دقیقاً مانند پروانه و فن های محوری معمولا سبک و فشرده هستند. فن سانتریفیوژ هوا را به صورت شعاعی شتاب می دهند و جهت جریان هوا را تغییر می دهند.

آنها محکم، بی صدا، قابل اعتماد هستند و قادر به کار در طیف وسیعی از شرایط هستند. عوامل زیادی برای تعیین اینکه آیا فن های محوری یا گریز از مرکز برای کاربردهای خاص مناسب تر هستند استفاده می شود.

عیب یابی مشکل سیستم در عملکرد فن صنعتی

برخی از مشکلات سیستم، مانند هزینه های عملیاتی و تعمیر و نگهداری فن صنعتی که غیرعادی بالا هستند و کنترل ناکارآمد جریان هوا، برای توجیه ارزیابی سیستم فن به اندازه کافی دردسر ساز هستند. اگر مشکلات سیستم قابل توجه باشد، ممکن است تغییر در فن، سیستم محرک آن یا دستگاه های کنترل جریان هوا قابل توجیه باشد.

هزینه های عملیاتی و نگهداری بالا

هزینه‌های عملیاتی بالا اغلب ناشی از عملکرد ناکارآمد است که به نوبه خود می‌تواند نتیجه انتخاب نادرست، طراحی ضعیف سیستم یا شیوه‌های کنترل جریان هوای بیهوده باشد.

انتخاب نامناسب فن اغلب به این معنی است که فن برای محل مورد استفاده بزرگ است و در نتیجه هزینه های انرژی بالا، صدای جریان هوا بالا و نیازهای تعمیر و نگهداری بالا را به همراه خواهد داشت .

طراحی ضعیف سیستم می تواند با ایجاد شرایط  بد جریان هوا منجر به هزینه های عملیاتی و نگهداری بالا شود. یک راه موثر برای به حداقل رساندن هزینه های نگهداری و بهره برداری این است که یک فن در محدوده معقولی از بهترین نقطه کارایی خود کار کند. با این حال، این عمل اغلب در سیستم هایی که تقاضاهای متغیر دارند دشوار است.

کنترل ضعیف جریان هوا در عملکرد فن صنعتی

کنترل ضعیف جریان هوا به طیف گسترده ای از علل و مشکلات، از جمله تحویل ناکافی هوا به سیستم، و صدای زیاد جریان هوا اشاره دارد. اگر یک انشعاب دارای دمپری باشد که گیر کرده باشد یا یک مجرای نشتی بزرگ ایجاد کند، این انشعاب ممکن است یک مسیر جریان با مقاومت کم ایجاد کند که جریان هوا را از سایر نقاط تحویل سلب کند.

اجزای فن صنعتی معمولاً با ایجاد نرخ جریان هوا بالا به این کاهش فشار برگشتی واکنش نشان می دهند. در موارد شدید، بسیاری از موتورهای گریز از مرکز، اگر در برابر فشار کم یا بدون فشار معکوس کار کنند، اضافه بار خواهند داشت. اگر اصلاح نشود، موتوری که بیش از حد کار کرده باشد، معمولاً با کلیدهای ایمنی حرارتی یا جریانی خاموش می شود.

تغییر ظرفیت سیستم

برای سیستمی که قرار است اصلاح یا ارتقا یابد، ارزیابی ظرفیت فن باید انجام شود. مگر اینکه فن موجود به طور قابل توجهی بزرگ باشد، که در این صورت  نیاز به نصب یک فن بزرگتر یا یک فن اضافی دارد.

در این کاربردها، اثرات کارکردن یک موتور در کمتر از نصف کارکرد مشخص آن باید در نظر گرفته شود. به یاد داشته باشید که زمانی که موتور کمتر از نصف عملکردش کار کند، بازده موتور و ضریب قدرت به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

سرعت چرخش بالای فن

با توجه به افزایش تقاضا، کارکردن فن با سرعت بالاتر اتفاق می افتد. در کاربردهای مبتنی بر تسمه، برای افزایش سرعت می توان قطر شیار را تغییر داد. رابطه بین سرعت فن و سرعت جریان هوا خطی است. با این حال، رابطه بین سرعت فن و مصرف برق سه برابر است.

سرعت چرخش پایین فن

اگر اندازه فن برای شرایط کار معمولی بیش از حد باشد، امکان کارکرد آن در سرعت های دورانی کمتر باید در نظر گرفته شود. کاهش سرعت و عملکرد فن صنعتی می تواند مصرف انرژی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. به عنوان مثال، طبق قوانین فن، کاهش سرعت چرخش فن تا 20 درصد، قدرت فن را 50 درصد کاهش می دهد.

متأسفانه، این کاهش سرعت ممکن است باعث کاهش بازده موتور و ضریب قدرت به سطوح پایین شود. هزینه های عملکرد ناکارآمد و ضریب توان کم ممکن است جایگزینی موتور یا نصب یک درایو فرکانس متغیر را نیاز باشد.

فن های متعدد

سرعت جریان هوا را نیز می توان با نصب یک فن جداگانه در کنار هواکش صنعتی موجود را افزایش دهد. پیکربندی‌های چند فن دارای مزایای زیادی هستند، از جمله انعطاف‌پذیری در برآوردن نیازهای مختلف سیستم و نیاز به تجهیزات بیشتر در صورت خرابی فن ها است.

هنگام افزودن یک فن به یک سیستم موجود، سیستم را می توان به گونه ای پیکربندی کرد که هر دو فن به طور همزمان کار کنند یا هر یک از فن ها به طور مستقل کار کنند. عملکرد همزمان دو فن یک منحنی عملکرد ترکیبی ایجاد می کند که ممکن است برای نیازهای سیستم مناسب تر از یک فن منفرد باشد.

تعویض فن برای بهبود عملکرد فن صنعتی

جایگزینی فن موجود با مدلی دیگر نیز یک گزینه است. انتخاب یک فن جدید و بزرگتر مستلزم در نظر گرفتن همان فاکتورهایی است که در انتخاب اولیه فن دخیل هستند. در صورتی که فن جدید خراب شده باشد یا نیاز به بازسازی گسترده داشته باشد، ممکن است جایگزین یک فن جدید امکان پذیرتر باشد. در کاربردهای طولانی مدت و بالا، خرید یک فن جدید با یک موتور کم مصرف ممکن است بازدهی خوبی داشته باشد.

نقش کلیدی عملکرد هواکش صنعتی در کارخانه

اهمیت استفاده از هواکش های صنعتی در کارخانجات و سوله های صنعتی را نباید فراموش کرد زیرا تصفیه و نظافت هوا در کارخانه ها و سوله های صنعتی برای سلامت کارکنان و کارکنان این محیط ها ضروری است.

در واقع قابل ذکر است که عملکرد هواکش های صنعتی به گونه ای است که این هواکش ها هوای آلوده را از محیط بسته به بیرون می فرستند و هوای پاک را وارد محیط کارخانه و سوله های صنعتی می کنند. در واقع باید گفت که هواکش ها به دلیل قدرت بالای خود به راحتی می توانند سلامت کارکنان این محیط ها را تامین کنند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد تعمیرات تهویه صنعتی با ما تماس بگیرید.

هدف تولیدکنندگان ونتیلاتورهای صنعتی کیفیت برای ارائه بهترین ها به صنعت به منظور حفظ سلامت مردم و محیط زیست است. شما می توانید با مراجعه به سایت بادافزار و تماس با واحد فروش بهترین و با کیفیت ترین انواع هواکش های صنعتی را انتخاب و خریداری کنید. مشاورین ما آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما مشتریان عزیز هستند تا بهترین خرید را داشته باشید.

2 دیدگاه

  1. Nice post. I learn something more challenging on different blogs everyday. It will always be stimulating to read content from other writers and practice a little something from their store. I’d prefer to use some with the content on my blog whether you don’t mind. Natually I’ll give you a link on your web blog. Thanks for sharing.

  2. Hi, I think your site might be having browser compatibility issues. When I look at your website in Safari, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping. I just wanted to give you a quick heads up! Other then that, fantastic blog!

نظرات بسته شده اند.

X