نکات نگهداری فن صنعتی چیست؟

همان‌طور که می‌دانید مانند تمامی تجهیزات مکانیکی و برقی دستگاه‌های صنعتی باید با اصول تعمیر و نگهداری فن صنعتی نیز آشنا باشیم. اپراتور دستگاه و فن‌های صنعتی علاوه بر بررسی طرز کار موتورخانه یا موارد دیگر باید عملکرد فن صنعتی و خرابی آن‌ها را نیز در نظر بگیرد.

نکات مهم در تعمیر و نگهداری فن صنعتی

وظایف معمول تعمیر و نگهداری در سیستم‌ فن صنعتی عبارت‌اند از:

  • بازرسی دوره‌ای کلیه اجزای سیستم
  • روغن‌کاری و تعویض بلبرینگ
  • سفت کردن و تعویض تسمه
  • تعمیر یا تعویض موتور
  • تمیز کردن فن

پرهزینه‌ترین پیامد تعمیر و نگهداری برنامه‌ریزی نادرست است.ازآنجایی‌که هر سیستم عملکردهای خاصی را برای تجهیزات انتقال هوای خود ایجاد می‌کند، نیازهای تعمیر و نگهداری بسیار متفاوت است.

برنامه ریزی تعمیر و نگهداری فن صنعتی

برای به حداقل رساندن میزان خرابی برنامه‌ریزی نشده، تعمیر و نگهداری اولیه سیستم باید در فواصل معقولی انجام شود که زمان آن باید بر اساس ساعت کار تعیین شود. فاصله نگهداری و تعمیر باید بر اساس توصیه‌های سازنده فن‌ها باشد.

برنامه ریزی تعمیر و نگهداری فن های صنعتی

عواملی که باید در این برنامه‌ریزی تأثیرگذار هستند عبارت‌اند از: هزینه خرابی، هزینه و خطر خرابی فاجعه‌بار و در دسترس بودن تجهیزات پشتیبان. در دستگاه‌هایی که نیازهای عملیاتی شدید و جدی ندارند، یک برنامه تعمیر و نگهداری معمولی می‌تواند کافی باشد.

بازرسی تسمه

در نگهداری فن صنعتی باید به تسمه ها نیز اهمیت داد چرا که در فن‌های تسمه‌ای، تسمه‌ها معمولاً سخت‌ترین بخش تعمیر و نگهداری از مجموعه فن هستند. با پوسیده شدن تسمه‌ها، قدرت کششی آن‌ها کم شده و راندمان انتقال نیرو را کاهش می‌دهند. حتی تسمه‌های جدید که به‌درستی تنظیم‌ شده‌اند نیز بین 5 تا 10 درصد متحمل ضایعات می‌شوند.

با کاهش شرایط تسمه، این تلفات افزایش می‌یابد. ازآنجایی‌که سروصدا یکی از راه‌هایی است که در آن اتلاف انرژی تسمه‌ها آشکار می‌شود، وضعیت نامناسب تسمه می‌تواند به میزان قابل‌توجهی به سطح صدای محیط اضافه کند. بازرسی تسمه در عملکرد فن‌های بزرگ صنعتی برای اندازه‌گیری میزان برق مصرفی از اهمیت ویژه‌ای دارد.

تمیز کردن فن

 در بسیاری از فن‌ها، کاهش عملکرد تا حد زیادی به دلیل تجمع آلاینده‌ها بر روی پره‌های فن و سایر سطوح سیستم است. تجمع آلاینده‌ها اغلب یکنواخت نیست و درنتیجه مشکلات نابالانسی را ایجاد می‌کند که می‌تواند منجر به مشکلات عملکرد و سایش تسمه و پروانه‌ها شود.

ازآنجایی‌که انواع فن‌ صنعتی اغلب در کاربردهای تهویه برای حذف آلاینده‌های موجود در هوا استفاده می‌شوند، این مشکل می‌تواند حاد و جدی باشد. فن‌هایی که در جریان هوای پر از ذرات یا با رطوبت زیاد کار می‌کنند باید به‌طور منظم تمیز شوند.

تمیز کردن فن

انواع خاصی از هواکش صنعتی ، مانند ایرفویل با مایل به عقب، به‌شدت مستعد تجمع ذرات یا رطوبت هستند. این تجمعات باعث اختلال در جریان هوا روی تیغه‌ها می‌شود و درنتیجه کارایی فن کاهش می‌یابد و هزینه‌های عملیاتی بالاتر می‌رود.

در کاربردهای با ذرات زیاد یا رطوبت بالا، فن‌های تیغه‌ای با تیغه شعاعی، تیغه‌ای منحنی روبه‌جلو به دلیل مقاومت در برابر تجمع آلاینده‌ها معمولاً استفاده می‌شوند. اگر به دلایل دیگری از نوع دیگری از فن در سرویس‌های پر ذرات یا رطوبت زیاد استفاده می‌شود، بازرسی و تمیز کردن و نگهداری فن صنعتی باید بیشتر از حد معمول انجام شود.

کنترل نشتی در نگهداری فن صنعتی

نشت سیستم باعث کاهش عملکرد سیستم و افزایش هزینه‌های عملیاتی می‌شود. نشتی‌ها در اتصالات انعطاف‌پذیر و در مناطقی از یک سیستم که سطوح ارتعاش بالایی را تجربه می‌کنند، ایجاد می‌شود. نشت مقدار هوای تحویل داده‌شده به نقطه سرویس را کاهش می‌دهد.

درنتیجه، یکی از اولین گام‌ها در عیب‌یابی دستگاهی که عملکرد آن کاهش‌یافته است، بررسی یکپارچگی کانال است. منابع نشتی را می‌توان با بازرسی اتصالات نامناسب و پارگی یا ترک در کانال‌کشی و اتصالات انعطاف‌پذیر به‌صورت بصری شناسایی کرد. در دستگاه‌هایی با کانال‌های غیرقابل دسترسی، استفاده از تجهیزات فشار موقت می‌تواند تعیین کند که آیا یکپارچگی سیستم کافی است یا خیر.

روغن‌کاری یاتاقان (بلبرینگ‌ها)

یاتاقان‌های فرسوده می‌توانند سطح صدای نامناسبی ایجاد کنند و خطر لرزش را ایجاد کنند. بلبرینگ‌ها باید به‌طور مکرر نظارت گردند و مطابق با دستورالعمل سازنده  روغن‌کاری شوند. به‌عنوان‌مثال، برای فن‌های پرسرعت در محیط‌های سخت، فواصل روغن‌کاری می‌تواند به‌صورت هفتگی یا بیشتر نیاز باشد.

■ برای یاتاقان‌های روغن‌کاری شده، کیفیت روغن را بررسی کنید و در صورت لزوم روغن را تعویض کنید.

روغن‌کاری یاتاقان (بلبرینگ‌ها)

■ برای یاتاقان‌های روغن‌کاری شده با گریس، کیفیت گریس را بررسی کنید و در صورت لزوم، یاتاقان‌ها را دوباره بسته‌بندی کنید. مراقب باشید یاتاقان‌ها را بیش‌ازحد چرب نکنید، زیرا این کار درحرکت توپ یا غلتک اختلال ایجاد می‌کند و ممکن است باعث گرم شدن بیش‌ازحد شود.

■ اطمینان حاصل کنید که یاتاقان‌ها به‌اندازه کافی از آلودگی محافظت می‌شوند.

در فن‌ محوری، یاتاقان‌های ضد اصطکاک (توپ، غلتکی) عمدتاً به دلیل نیاز به یک یاتاقان فشارقوی برای تحمل بار رانش محوری استفاده می‌شوند.

تعویض موتور در نگهداری فن صنعتی

باوجوداینکه بعضی از موتورها به‌درستی نگهداری می‌شوند عمر محدودی دارند و باگذشت زمان، عایق سیم‌پیچی ناگزیر خراب می‌شود. هنگام تصمیم برای تعمیر یا تعویض یک موتور، عوامل مختلفی ازجمله اندازه موتور، نوع موتور، ساعات کارکرد و هزینه برق باید در نظر گرفته شود.

تعویض موتور در نگهداری فن های صنعتی

موتورهای جایگزینی که الزامات راندمان قانون سیاست انرژی (EPAct) را برآورده می‌کنند باید انتخاب شوند، درحالی‌که موتورهای بزرگ‌تر باید بازسازی و تعویض شوند.

تعویض فن

در اکثر مواقع، پره‌های فن باید با عمر پروانه یکسان باشد. بااین‌حال، در محیط‌های عملیاتی سخت، فرسایش و خوردگی می‌تواند ضخامت پره فن را کاهش دهد، تیغه‌ها را ضعیف کرده و نابالانسی پروانه را ایجاد کند. در این موارد، باید پروانه تعویض شود یا یک فن کاملاً جدید نصب شود.

پیش‌بینی تعمیر و نگهداری هواکش صنعتی

در بسیاری از کاربردها، نگهداری فن واکنشی پیشگیرانه است. به‌عنوان‌مثال، روغن‌کاری بلبرینگ در پاسخ به صداهای قابل‌شنیدن یاتاقان انجام می‌شود. تمیز کردن فن برای تصحیح نشانه عملکرد ضعیف فن یا لرزش به دلیل تجمع گردوغبار انجام می‌شود. متأسفانه، بسیاری از مشکلات سیستم فن تا زمانی که به یک مشکل تبدیل شوند، حل‌نشده باقی می‌مانند، که تا آن زمان ممکن است منجر به هزینه‌های عملیاتی بسیار بالاتری شود.

تجهیزات آنالیز ارتعاشات اساساً امتداد اصلاح‌شده گوش انسان است. با “گوش دادن” به ارتعاشات یک موتور یا ماشین‌آلات مشابه، ابزار دقیق می‌تواند علائم اولیه مشکل یاتاقان، مشکل سیم‌پیچ موتور یا نابالانسی دینامیکی را تشخیص دهد. با شناسایی مشکلات قبل از بدتر شدن وضعیت فن و دستگاه، می‌توان تعمیرات را به‌طور مؤثر برنامه‌ریزی کرد و خطر خرابی فاجعه‌بار را کاهش داد.

اهمیت رعایت نکات نگهداری فن صنعتی

رعایت نکات نگهداری فن صنعتی باعث می شود که فن بازده بهتری داشته باشد. فن های صنعتی قدرت بالایی در ایجاد جریان هوا دارند. با حجم یا شدت مناسب تولید کنید. باید گفت که پنکه های صنعتی کاربردهای مختلفی مانند سرمایش، تهویه مطبوع و رطوبت زدایی در ساختمان های تجاری و صنعتی دارند.

بنابراین اگر نتوانید جریان هوای لازم را تولید کنید، اهداف تولیدی و صنعتی خود را نیز با مشکل مواجه خواهید کرد. به خصوص در ساختمان های صنعتی شدت و سرعت مناسب و دقیق جریان هوای ایجاد شده توسط فن حائز اهمیت است. بنابراین نگهداری صحیح و استفاده صحیح از تکنیک های صنعتی به ویژه در ساختمان های تجاری و صنعتی مانند کارخانه ها و کارگاه ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

نکات نگهداری فن صنعتی چیست؟ دیدگاه

  1. Thanks for one’s marvelous posting! I really enjoyed reading it, you happen to be a great author.I will remember to bookmark your blog and definitely will come back in the future. I want to encourage that you continue your great job, have a nice afternoon!

نظرات بسته شده اند.

X