انواع فن صنعتی | معرفی مشخصات و کارکرد آنها | بادافزار

برای آشنایی با انواع فن صنعتی که بر اساس میزان راندمان و میزان تهویه جریان هوا هست که به دو نوع زیر تقسیم بندی می شوند. فن های محوری و فن های گریز از مرکز یا سانتریفیوژ. فن های محوری مانند پروانه عمل می کنند و جریان هوا را در جهت محور فن ایجاد می کنند.

فن های گریز از مرکز با شتاب دادن به جریان هوا به صورت شعاعی و تبدیل انرژی جنبشی به فشار، جریان هوا را تولید می کنند. همه انواع هواکش های صنعتی هم فن محوری و هم فن های گریز از مرکز از نظر فشار، جریان هوا و کارایی دارای قابلیت های همپوشانی هستند.

همچنین ویژگی های فنی و غیرفنی مشخص می کند که کدام نوع فن مناسب ترین است.  ویزگی های فنی شامل فشار، سرعت جریان هوا، راندمان، محدودیت‌های فضا، میزان سروصدا، محدوده دما، تغییرات در شرایط عملیاتی، و تحمل جریان‌های هوای خورنده یا مملو از ذرات است.

دلایل غیر فنی شامل هزینه، زمان تحویل، در دسترس بودن و آشنایی طراح/اپراتور با مدل فن. درک اصول انتخاب فن می تواند در اصلاح عملکرد ضعیف سیستم، به ویژه در زمان بهسازی مفید باشد. اگر سطح سروصدا، هزینه های انرژی، نیازهای تعمیر و نگهداری فن صنعتی یا عملکرد فن انتظارات را برآورده نمی کند، ممکن است لازم باشد نوع دیگری از فن در نظر گرفته شود.

همانطور که می دانید اهمیت هوای پاک در کارخانه ها و محیط ها و مکان های صنعتی کاملا شناخته شده و جا افتاده است، تهویه صنعتی نیز جزء لاینفک سوله ها و کارخانجات شده است. زیرا با انجام فرآیندهای شیمیایی پیچیده ممکن است آلاینده هایی در محیط ایجاد شود که برای سلامت انسان نیز مضر باشد.

بنابراین استفاده از هواکش های صنعتی در کارخانه ها و محیط ها و مکان های صنعتی ضروری است. به طور کلی هواکش یا فن صنعتی وسیله ای است که برای تهویه مطبوع در واحدهای مختلف کارگاه ها و کارخانه ها استفاده می شود و در واقع می تواند هوای آلوده به گاز و دود را جایگزین هوای تازه کند.

انواع فن صنعتی

فن های سانتریفیوژ یا گریز از مرکز

یکی از انواع فن هواکش صنعتی ، فن سانتریفیوژ رایج ترین نوع فن های صنعتی هستند. فن های سانتریفیوژ قادر به تولید فشارهای بالا با راندمان بالا هستند و می توان آنها را برای سازگاری با شرایط عملیاتی سخت ساخت.

فن های گریز از مرکز دارای چندین نوع تیغه هستند، از جمله فوروارد منحنی رو به جلو، تیغه شعاعی، نوک شعاعی، بکوارد مایل به عقب، بکوارد خمیده به عقب و ایرفویل. برخی از انواع فن های سانتریفیوژ قادر به ارائه شرایط عملیاتی بسیار متفاوتی هستند که می تواند یک مزیت قابل توجه باشد.

فن با تیغه های منحنی به  جلو

  این نوع فن که در شکل زیرنشان داده شده است، دارای پره هایی است که در جهت چرخش خمیده هستند. این نوع فن های صنعتی معمولاً در محل هایی که به حجم هوای کم تا متوسط با فشار کم نیاز دارند، استفاده می شوند و بازدهی نسبتاً پایین (بین 55 تا 65 درصد) را دارند.

این نوع فن ، می‌تواند با سرعت‌های نسبتاً پایین کار کند، که به معنای سطح پایین سروصدا است. فن های منحنی رو به جلو معمولاً به دلیل اندازه کوچک آنها نسبت به سایر انواع فن انتخاب می شوند.

فن با تیغه های منحنی به  جلو

فن با تیغه شعاعی

  این نوع فن از انواع فن صنعتی ، معمولاً در کاربردهایی با نرخ جریان هوا کم تا متوسط در فشارهای بالا استفاده می شود. شکل تیغه صاف تجمع مواد را محدود کرده و در نتیجه، این فن‌ها می‌توانند جریان‌های هوا با ذرات بالا از جمله گرد و غبار، تراشه‌های چوب و ضایعات فلزی را مدیریت کنند.

بخاطر داشتن طراحی ساده این فن ها، بسیار مناسب کارگاه های فلزکاری کوچک و در بسیاری از موارد، تیغه ها را می توان به صورت ارزان با ترکیبات محافظ برای بهبود مقاومت در برابر فرسایش و خوردگی پوشش داد. همچنین وجود فاصله زیاد بین پره ها، به این فن اجازه می دهد تا در جریان هوای کم بدون مشکلات ارتعاشی که معمولاً با نصب همراه  است کار کند.

فن با تیغه شعاعی

فن نوک شعاعی

این نوع فن، شکاف بین فن های تصفیه کننده هوا و فن های تیغه ای شعاعی ناهموارتر را پر می کند. فن های نوک شعاعی با زاویه حمله کم بین پره ها و هوای ورودی مشخص می شوند که باعث ایجاد تلاطم کم می شود. یک فن نوک شعاعی در شکل 2-4 نشان داده شده است.

فن های نوک شعاعی دارای بسیاری از ویژگی های فن های پره ای شعاعی هستند و برای استفاده با جریان های هوایی که دارای ذرات کوچک در غلظت های متوسط و جریان های هوا با رطوبت بالا هستند مناسب هستند. فن های نوک شعاعی می توانند تا 75 درصد راندمان داشته باشند. این فن ها معمولاً در خدمات جابجایی مواد جامد در هوا مورد استفاده قرار می گیرند.

فن نوک شعاعی

فن های خمیده به عقب

این نوع فن با پره هایی که از جهت چرخش فن کج هستند. تیغه فن‌های منحنی به سه شکل تخت، منحنی و ایرفویل می باشند. تیغه های تخت، قوی تر هستند. فن های تیغه خمیده معمولا کارآمدتر هستند. تیغه های ایرفویل، کارآمدترین تیغه ها هستند و قادر به دستیابی به راندمان بیش از 85 درصد هستند.

از آنجایی که تیغه های ایرفویل به بالابر ایجاد شده توسط هر تیغه متکی هستند، این نوع فن به دلیل سکون بسیار مستعد عملکرد ناپایدار است.

فن های خمیده به عقب

فن فویل هوا

فن فویل هوا دارای پره های استاندارد تخت است و در برج های خنک کننده، خنک کننده موتوراستفاده می شود. آنها را می توان برای دمیدن یا مکیدن با تیغه هایی تنظیم کرد که می توانند در زوایای مختلف برای تنظیم جریان هوا تنظیم شوند. فن های فویل هوا انرژی کمی مصرف می کنند و صدای بسیار کمی تولید می کنند.

فن چرخ دار

فن های چرخ دار نوعی فن چند منظوره هستند که برای کاربردهای دمای بالا و جابجایی مواد استفاده می شود. آنها دارای تیغه های شعاعی سنگین و عمیق و محفظه فشرده ای هستند که می توانند نیازهای کاربردهای فشار بالا را با کارایی رضایت بخش برآورده کنند. پره ها به یک اندازه فاصله دارند و عمود بر چرخش چرخ امتداد دارند.

انواع فن صنعتی از نوع فن محوری

از مزایای کلیدی فن های جریان محوری می توان به فشردگی، هزینه کم و وزن سبک اشاره کرد. فن های محوری اغلب در کاربردهای خارج کردن هوای مکان هایی که اندازه ذرات معلق در هوا کوچک است، مانند جریان های غبار، دود و بخار استفاده می شوند.

فن های محوری در کاربردهای تهویه که نیاز به توانایی تولید جریان هوای معکوس دارند نیز مفید هستند. اگر چه فن ها معمولا برای ایجاد جریان هوا در یک جهت طراحی می شوند، آنها می توانند در جهت معکوس نیز عمل کنند. این ویژگی زمانی مفید است که یک فضا ممکن است نیاز به تخلیه هوای آلوده یا تامین هوای تازه داشته باشد.

فن های محوری باید سریعتر از فن های سانتریفیوژ مشابه بچرخند تا به همان ظرفیت جریان هوا دست یابند. این ویژگی آنها را نسبت به فن های سانتریفیوژ مشابه پر سر و صداتر می کند.

فن های پروانه ای

 ساده ترین نسخه انواع فن صنعتی ازفن محوری، نوع پروانه ای است که در شکل زیر نشان داده شده است و  فن های پروانه ای نرخ جریان هوای بالایی را در فشارهای کم ایجاد می کنند. از آنجایی که فن های پروانه ای فشار زیادی ایجاد نمی کنند، معمولاً با کانال کشی گسترده ترکیب نمی شوند. و  بازدهی نسبتا پایینی دارند، اما به دلیل ساختار ساده شان ارزان هستند.

  فن های پروانه ای نسبتاً پر سر و صدا هستند که نشان دهنده عملکرد ناکارآمد آنها است. و  با افزایش جریان هوا، توان مورد نیاز فن های پروانه ای کاهش می یابد.

 انواع فن های صنعتی از نوع فن محوری

فن های لوله ای

فن لوله ای در اصل یک فن پروانه ای است که در داخل یک سیلندر قرار می گیرد. با بهبود ویژگی‌های جریان هوا، فن‌های لوله محوری نسبت به فن‌های پروانه‌ای به فشارهای بالاتر و بازده عملیاتی بهتری دست می‌یابند.

فن های لوله محوری در کاربردهای فشار متوسط و سرعت جریان هوای بالا استفاده می شوند و برای تاسیسات تهویه مطبوع کانالی مناسب هستند.

فن های لوله ای

فن های پره محوری

یکی دیگر از انواع فن محوری، فن پره محوری هستند که از انواع فن صنعتی می باشند. این نوع فن در اصل یک فن لوله محوری با پره های خروجی است که جریان هوا را بهبود می بخشد و انرژی جنبشی جریان هوا را به فشار تبدیل می کند و جریان هوای یکنواخت را ایجاد می کنند.

فن های پره محوری

 این فن معمولاً در کاربردهای فشار متوسط تا بالا، مانند سرویس کشش القایی برای خروجی دیگ بخار استفاده می شوند. فن‌های پره محوری مانند فن های لوله ای ، معمولاً جرم چرخشی کمی دارند که به آنها اجازه می‌دهد تا به سرعت عملکرد نسبتاً سریعی برسند.

این مشخصه در کاربردهای تهویه اضطراری که در آن حذف یا تامین سریع هوا مورد نیاز است مفید است. همچنین مانند سایر فن های محوری، می توانند جریان را در جهت معکوس ایجاد کنند که در کاربردهای تهویه نیز مفید است. بسته به شرایط، این کاربردها ممکن است نیاز به تامین هوای تازه یا حذف هوای آلوده داشته باشند.

فن های محوری با دمای بالا

فن های محوری با دمای بالا برای کار در شرایطی طراحی شده اند که دما به 100 درجه سانتیگراد (212 درجه فارنهایت) می رسد.

مخصوصاً برای کاربردهایی که در دماهای بسیار بالا کار می کنند مهندسی شده اند و دارای موتور القایی خازن خارجی روتور محافظ حرارتی هستند. تعریف فن با دمای بالا مستلزم آن است که بتواند در دمای 30 درصد بالاتر از فن استاندارد کار کند. آنها برای گردش هوا در کوره ها، ماشین آلات و تجهیزات محصور استفاده می شوند.

فن پیچ متغیر

فن های صنعتی پیچ متغیر، فن های محوری با پره های پروانه قابل تنظیم هستند که برای کارکرد در کاربردهای مختلف فن ساخته شده اند. طراحی فن امکان تغییر زاویه پره را در حین حرکت روتور فراهم می کند. فن های گام متغیر در انواع تک مرحله ای و دو مرحله ای با فن های تک مرحله ای دارای یک پروانه و فن های دو مرحله ای دارای دو پروانه هستند. تغییر پیچ در یک فن پیچ متغیر توسط فنر توپی، دیافراگم، شفت تیغه ها، اتصال هوای چرخشی و موقعیت دهنده سوپاپ انجام می شود.

فن تونل باد

فن های تونل باد برای جابجایی حجم عظیمی از هوا در یک تونل باد طراحی شده اند. آنها از فولاد ضد زنگ، فولاد و فولاد کربنی پوشش داده شده ساخته شده اند. هدف از فن های تونل باد آزمایش صنعتی و علمی استقامت یک محصول است. آنها به گونه ای طراحی شده اند که می توان آنها را تنظیم کرد تا جریان هوای کم در سرعت بالا یا جریان هوای زیاد در سرعت کم را فراهم کند.

اگرچه استفاده سنتی از فن های تونل باد برای مقاصد آزمایشی است، اما از آنها برای برنامه های تفریحی مانند چتربازی در فضای داخلی نیز استفاده می شود.

فن خنک کننده

فن های خنک کننده صنعتی از مواد سنگین تر و بادوام تر ساخته شده اند. آنها برای خنک کردن افراد و تجهیزات در عملیات صنعتی طراحی شده اند. نگرانی و دلیل اصلی استفاده از فن های خنک کننده کاهش تنش احتمالی کارگرانی است که در معرض شرایط دمایی بالا هستند.

 آنها یک نوع فن محوری هستند که قادر به جابجایی حجم زیادی از هوا برای خنک سازی نقطه ای یا عمومی در پروژه های ساختمانی، انبارها و عملیات مونتاژ هستند. فن های خنک کننده صنعتی بر اساس اصل حجم هوای زیاد و سرعت کم کار می کنند تا مقدار مداوم هوای خنک را تحویل دهند.

فن کانالی درون خطی

از بین دو نوع فن کانالی، فن های کانالی داخلی قوی تر هستند و برای حذف گرما و رطوبت از چادرها و اتاق های رشد طراحی شده اند. آنها برای خنک کردن و تهویه فضاها و حجم های بزرگ طراحی شده اند. فن های کانالی درون خطی با لوله های انعطاف پذیر، صدا خفه کن ها و فیلترهای کربنی استفاده می شوند و برای دستیابی به بیشترین بازده به یک موتور کموتاسیون الکتریکی (EC) نیاز دارند.

پروانه جریان مخلوط آنها به کاهش نویز کمک می کند و به آنها اجازه می دهد در مناطق با فشار استاتیک بالا کار کنند. برای کمک به سیستم تهویه مطبوع، آنها در نزدیکی انتهای یک کانال طولانی نصب می شوند.

امروزه هواکش های صنعتی در مدل های مختلف و با قدرت های مختلف تولید می شوند و مشتریان می توانند علاوه بر در نظر گرفتن سلیقه خود در انتخاب ظاهر هواکش، موتورهایی با محدوده قدرت متفاوت را با توجه به محل استفاده از این هواکش ها انتخاب کنند.

بنابراین قبل از خرید این محصولات باید اطلاعات کافی در مورد نحوه نصب، میزان صدایی که ایجاد می کنند و همچنین میزان محافظت و مقاومت آن ها در برابر رطوبت و گرد و غبار را به دست آورید تا محصول مناسب را انتخاب کنید.

2 دیدگاه

  1. Thanks for ones marvelous posting! I seriously enjoyed reading it, you could be a great author.I will be sure to bookmark your blog and may come back in the future. I want to encourage you continue your great work, have a nice morning!

نظرات بسته شده اند.

X