روش جمع آوری و آنالیز ارتعاش داده ها

 از آنجایی که محیط اطراف ماشین برای آنالیز ارتعاشات خطرناک و نامناسب است، معمولاجمع آوری و آنالیز ارتعاش داده ها دور از خود ماشین انجام می شود. برای این منظور برای جمع آوری داده ها در اندازه گیری ارتعاشات ماشین آلات ، معمولا اندازه گیری ها بر روی دستگاه لرزه نگاری ضبط شده، به دفتر کار انتقال داده شده و سپس در آنجا داده های ضبط شده را می توان در محیطی مطمئن و آرام عملیات آنالیز ارتعاش داده ها را انجام داد . در دفتر کار داده های ضبط شده را می توان برای آنالیز جزئیات بیشتر به کامپیوتر انتقال داد.

در بیشتر کارخانه ها ماشین های حساس و بحرانی زیادی وجود دارند که نیاز به مانیتور شدن دارند. به علاوه، برای به دست آوردن توانایی برای آنالیز کامل ماشین، هر ماشین معمولا نیاز دارد تا در چندین نقطه مانیتور شود.

هر نقطه معمولا نیاز به مانیتورشدن ارتعاشات ماشین صنعتی به وسیله نصب شتاب سنج در راستاهای متفاوت دارد و گاهی پارامترهای متفاوت اندازه گیری به کار برده می شود. بنابراین، برای داده های جمع آوری شده به طور کامل، نیاز است تا تعداد بزرگی از داده ها ضبط شوند.

برای پرهیز از رفت و آمد تکراری بین دفتر کار و ماشین ها، معمولا قبل از این که داده های ضبط شده برای آنالیز ارتعاش داده ها ، به اداره آورده شود از تمام ماشین هایی که نیاز است داده برداری و داده ها ضبط شده و سپس برای آنالیز به دفتر اداره آورده می شوند.

 روش برنامه ریزی شده برای ضبط داده ها

اینکه داده ها به صورت صحیح و با قاعده ضبط شوند، دارای اهمیت است. داشتن یک روش برنامه ریزی شده برای ضبط داده ها باعث میشود که کمتر گیج شوید و خطر اشتباه شدن طیف های جمع آوری شده ماشین های مختلف را با هم کاهش می دهد. اگر طیف های ضبط شده درهم برهم شوند معمولا نتیجه اشتباه حاصل میشود که نتایج اشتباه پرهزینه است.

در نمایش ماتریس بزرگ داده های جمع آوری شده چگونه می توان اطمینان داشت که داده های جمع آوری شده همیشه از مکانهای خواسته شده و صحیح برداشت می شود یا اینکه آیا داده ها باهم مخلوط یا جابجا نشده اند یا از قلم نیفتاده اند؟ پاسخ این است که باید از لیست داده های ضبط شده استفاده شود.

 همچنین، برای آنالیز ارتعاشات داده ها باید در هنگام ثبت داده ها اطمینان حاصل کرد که راستاهایی که شتاب سنج نصب و داده برداری می شود به طور صحیح در لیست داده برداری مشخص شده باشند.

آنالیز ارتعاش داده ها باید در هنگام ثبت داده ها

ممکن است تمام ماشین ها در لیست داده برداری از یک درجه اهمیت برخوردار نباشند. از ماشین هایی که درجه اهمیت کمتری دارند می توان با فواصل زمانی بیشتر و تعداد دفعات کمتری لرزه نگاری کرد.

 اگر تنها بعضی ماشین های خاص یا نقاطی خاص از ماشین ها از درجه اهمیت بیشتری برخوردارند و نیاز است که مانیتور و داده برداری بشود، شما می توانید آنها را برچسب و علامت بزنید و در نتیجه در داده برداری های بعدی شخص میداند که باید آیتم هایی که برچسب زده شده و حائز اهمیت بیشتری است، داده برداری کند.

در آنالیز ارتعاش داده ها ، برای کمک به اطمینان از اینکه داده برداری ها به طور مرتب و در فواصل زمانی منظم انجام شده است، یک برنامه می تواند نشان دهد در چه زمانهایی داده برداریهای قبلی انجام شده و در چه زمانهایی داده برداری های بعدی باید انجام گیرد.

برای بیشتر ماشین ها، باید داده برداری ها به صورت ماهانه صورت گیرند. برای ماشین هایی با درجه اهمیت بالاتر، داده برداری ها ممکن است به صورت هفتگی انجام گیرد و برای ماشین هایی با درجه اهمیت پایین تر به صورت متناوب و یک ماه در میان. توصیه میشود که با یک برنامه فشرده و سخت شروع کرد و بعد از اینکه تجربه بیشتری به دست آمد برنامه را تعدیل کرد.

تصور کنید که با یک لیست خرید به فروشگاه برای خرید رفته اید، اما برای خرید آنچه نیاز دارید پول کافی ندارید. می توان انتظار داشت که مأموریت خرید با شکست مواجه شود.

مانیتورینگ ارتعاشات و آنالیز ارتعاش داده ها

به طور مشابه برای مانیتورینگ ارتعاشات و آنالیز ارتعاش داده ها ، ما نیاز به باطری و ظرفیت حافظه (memory capacity) در تجهیزات لرزه نگار داریم تا بتوانیم داده برداریمان را به طور کامل انجام دهیم. قبل از شروع داده برداری ما باید اطمینان حاصل کنیم که دستگاه لرزه نگار به مقدار کافی باطری و ظرفیت حافظه دارد.

اغلب انواع مشکلات ارتعاشی هنگامی پدیدار می شوند که ماشین به طور پیوسته در حال کار کردن است و به وسیله الگوی پیوسته ارتعاشی نمایش داده میشود.

اگر یک ماشین در حال راه اندازی یا دارای سرعت متغیر باشد، قبل از داده برداری باید اطمینان حاصل کنیم که زمان کافی به ماشین برای آرام شدن و رسیدن به وضعیت ثابت داده شده است.

از سوی دیگر، قبل از آرام شدن ماشین طیف های ثبت شده رفتارهای ارتعاشی وضعیت پایدار صحیح را نمی توانند منعکس کنند.

وقتی که داده برداری ها به طور صحیح و کامل انجام شد، باید آنالیز ارتعاش داده ها را انجام داد و برای بایگانی به کامپیوتر انتقال داد. با یک بار ذخیره داده ها بر روی کامپیوتر، داده ها از روی حافظه دستگاه لرزه نگار پاک شده و در نتیجه، حافظه دستگاه لرزه نگار برای داده برداری های بعدی فضای بیشتری خواهد داشت.

در مقاله اندازه گیری ارتعاشات ماشین آلات صنعتی را یاد گرفتید و اینکه برای تصمیم گیری در مورد اینکه کدام ماشین ها مانیتور شوند روش هایی توصیه شد. همچنین، فاکتورهایی توصیف شدند که تعیین می کند کدام ماشین ها بحرانی هستند. همچنین دیدید که دستگاه لرزه نگار چگونه کار می کند و وظیفه شتاب سنج را توضیح داده شد.

اندازه گیری ارتعاشات ماشین آلات صنعتی

ضروری است شتاب سنج به طور صحیح نصب شود، چراکه درستی اندازه گیری ها تا حد زیادی وابسته به نحوه نصب شتاب سنج است. راهنمای نصب صحیح شتاب سنج که شامل ایمنی فرد در هنگام لرزه نگاری نیز می شود. همچنین،در مقاله راهنمای چگونگی تنظیم کردن پارامترهای اندازه گیری نیز ارائه شد.

تنظیم پارامترهای اندازه گیری ارتعاشات به طور ساده عبارت است از تعیین جزئیاتی که اندازه گیری چگونه انجام گیرد که شامل تعیین مقدار و سرعت جمع آوری داده ها، نحوه فراوری و نمایش داده های جمع آوری شده می باشد.

همچنین، بر اهمیت جمع آوری و ذخیره اطلاعات به یک روش اصولی و با قاعده و منظم تأکید شد. برای یک سری داده برداری ها، اغلب داده های تمام ماشین ها به کمک لیست داده برداری، قبل از انتقال به کامپیوتر، برای آنالیز و بایگانی ثبت می شوند. برای اطمینان از اینکه داده برداری ها به طور منظم و با قاعده طی زمان بندی ثابت انجام می شود، باید یک برنامه شفاف و با تمام جزئیات هنگام داده برداری داشته باشید.

2 دیدگاه

نظرات بسته شده اند.

X