تفاوت فن محوری با سانتریفیوژ(کدام را بخریم؟)

امروزه تولید کنندگان فن های صنعتی زیادی وجود دارند. در بازارهای مرجع، اصطلاح فن صنعتی تعریف روشنی ندارد و در این مقاله می‌خواهیم تفاوت فن محوری با سانتریفیوژ را توضیح دهیم .

فن های صنعتی رایج

تنها دو نوع اصلی از انواع فن های صنعتی وجود دارد: فن های محوری و فن های سانتریفیوژ. بسیاری از فن ها و دمنده های دیگر تحت طبقه بندی های مختلفی مانند دمنده های صنعتی، فن های تهویه صنعتی، دمنده های اگزوز، فن های اگزوز صنعتی، فن ها و دمنده های hvac و بسیاری از اصطلاحات دیگر برای تعریف فن سانتریفیوژ یا فن محوری استفاده می شوند.

تفاوت فن محوری و فن سانتریفیوژ

در این بخش به بررسی تفاوت ها و مزایای هر کدام از فن های صنعتی می پردازیم.

فن محوری یا آکسیال

فن محوری فنی است که در آن هوای خارج شده به موازات محوری که پره ها در اطراف آن می چرخند حرکت کند. فن‌های سانتریفیوژ هوا را در زوایای قائم نسبت به ورودی فن استخراج می‌کنند و با انحراف و نیروی گریز از مرکز هوا را به سمت خروجی می‌چرخانند.

تفاوت فن محوری با سانتریفیوژ(کدام را بخریم؟)

سپس بعد از چرخش پروانه ، هوا وارد فن در نزدیکی شفت شود و به طور عمودی از محور به سمت دهانه محفظه فن حرکت کند. فن های محوری یا آکسیال در زمینه های کاربردی خاص جایگزین فن گریز از مرکز از نقطه نظر عملکردی می شوند و در سرعت های خاص بالاتر با قطر کمتر کار می کنند. یک فن محوری در جریان و فشار یکسان دارای تفاوت های زیر در مقایسه با یک فن سانتریفیوژ یا گریز از مرکز است:

  • قطر پروانه کمتر
  • فشار دینامیکی بالاتر
  • سرعت عملیاتی آن (و در نتیجه همان Q و P برابر است) به وضوح بالاتر است
  • سرعت محیطی بالاتر
  • بازده کمتری داشته و در نتیجه مصرف برق بیشتری دارد
  • بسیار پر سر و صداتر
  • به طور قابل توجهی کوچکتر و سبک تر و ارزان تر است

در مبحث تفاوت فن محوری با سانتریفیوژ مهم ترین داده های این مقایسه وزن، سرعت کار و میزان سروصدا است. مقایسه سرعت عملکرد نشان می‌دهد که ویژگی‌های جریان و فشار یکسان توسط فن‌های محوری در عملکرد و سرعت‌های جانبی بالاتر نسبت به فن‌های سانتریفیوژ قابل دستیابی است.

 از آنجایی که برای تنش‌های بدنه‌های دوار و سپس سرعت‌های محیطی آن‌ها محدودیت وجود دارد، به جرات می‌توان گفت که فشارهای یک مقدار معین با فن‌های سانتریفیوژ راحت‌تر به‌جای فن‌های محوری به دست می‌آیند. فن های محوری بسیار پر سر و صدا هستند، اغلب اتفاق می افتد که برای مهار نویز فن محوری نیاز به استفاده از صدا خفه کن دارد.

فن گریز از مرکز این جنبه های منفی با وزن کمتر، فضای کمتر و هزینه کمتر مخالف است. استفاده از فن های محوری در محدوده فشار پایین (تا 100 میلی متر) بسیار بیشتر است. بازده به دست آمده توسط فن های محوری، به ویژه اگر اندازه قابل توجهی داشته باشد، بسیار نزدیک به آنهایی است که با فن های شعاعی به دست می آیند.

فن سانتریفیوژ Centrifugal_Fans

همان طور که می دانید در تفاوت فن محوری با سانتریفیوژ ، فن سانتریفیوژ گزینه های محبوبی برای کاربردهای مدرن حمل و نقل هوا هستند. فن های سانتریفیوژ به دلیل طراحی ساده به راحتی و سریع ساخته می شوند که می تواند در هزینه های تولید صرفه جویی زیادی کند.

 طراحی این فن‌ها همچنین ویژگی‌های آیرودینامیکی استثنایی را ارائه می‌دهد که جریان هوا را در خودروها و سیستم‌های HVAC بهبود می‌بخشد. فن های سانتریفیوژ مختلف مزایای خاصی را ارائه می دهند، اما در مجموع، این فن ها برای نیازهای پروژه های مختلف به جای فن های محوری مفیدتر خواهند بود. در اینجا شش مزیت ارائه شده توسط فن های سانتریفیوژ ارائه شده است که ممکن است شما را متقاعد کند که تغییر دهید.

بهره وری انرژی درجه یک

 جریان هوای ثابت به فن های سانتریفیوژ اجازه می دهد تا انرژی تولید کنند که تا 84 درصد راندمان ساکن است. این سطوح بازده بالاتر برای حفظ سیستم های هوای بزرگتر ایده آل هستند.

تفاوت فن محوری با سانتریفیوژ در دوام زیاد

این فن ها به اندازه کافی بادوام هستند تا در محیط های خورنده و فرسایشی به درستی کار کنند.

امکان محدود کردن اضافه بار

 برخی از فن‌های گریز از مرکز با منحنی‌های اسب بخار بدون اضافه بار نصب شده‌اند و این اطمینان را می‌دهند که موتور در صورت بیش از ظرفیت آن اضافه بار نخواهد داشت.

نگهداری آسان

این فن ها را می توان به راحتی در صورت لزوم تمیز کرد. علاوه بر این، برخی از فن‌ها دارای ویژگی‌های خود تمیز شوندگی هستند که نگهداری روزانه را بسیار آسان‌تر می‌کند.

تطبیق پذیری بالا

 فن های سانتریفیوژ برای چندین ترکیب جریان هوا/فشار مفید هستند و می توانند چندین شرایط جریان هوا از جمله هوای تمیز، خشک و مرطوب را پردازش کنند.

تفاوت فن محوری با سانتریفیوژ در سایزبندی متنوع

این فن‌ها در اندازه‌های مختلفی برای استفاده از کاربردهای مختلف موجود هستند ، مانند آن‌هایی که در فضاهای تنگ یا مناطقی که دسترسی به آن‌ها سخت است.

برای بهبود بهره وری و عملکرد فن های صنعتی در سیستم هوا و در عین حال کاهش هزینه های انرژی، فن های سانتریفیوژ بهترین فن برای انتخاب هستند.

در تفاوت فن محوری با سانتریفیوژ پارامترهای اصلی مشخصه یک فن، چهار عدد است:

  • ظرفیت (V)
  • فشار (p)
  • کارایی (η)
  • سرعت چرخش (RPM)

ظرفیت

ظرفیت مقدار سیالی است که توسط فن در حجم در یک واحد زمان جابجا می شود .

فشار

فشار کل (pt) مجموع فشار استاتیک (pst) است، یعنی انرژی لازم برای تحمل اصطکاک های مخالف سیستم، و فشار دینامیکی (pd) یا انرژی جنبشی وارد شده به سیال متحرک (pt = pst + pd). فشار دینامیکی هم به سرعت سیال (v) و هم به وزن مخصوص (y) بستگی دارد.

کارایی

راندمان نسبت بین انرژی تولید شده توسط فن و انرژی ورودی به موتور محرک فن است.

سرعت چرخش

سرعت چرخش تعداد دورهایی است که پروانه فن باید انجام دهد تا الزامات عملکرد را برآورده کند.

کدام فنی صنعتی را بخریم؟

حال که با تفاوت فن محوری با سانتریفیوژ آشنا شدید باید بدانید که انتخاب فن صنعتی مستلزم بررسی عمیق مشخصات سیستم فن های صنعتی است که فن و پره ها در آن نصب می شود و همچنین آگاهی از مشخصات فنی فن که می خواهید خریداری کنید. مبادله اطلاعات فنی بین خریدار و تامین کننده اغلب لازم است تا به درست ترین خریدی که ممکن است مطابق با نیازهای واقعی خریدار دست یابد.

وظیفه فروشنده نه تنها فروش یک دستگاه، بلکه درک نیازهای واقعی مشتری است، یعنی تعریف دبی و فشاری که فن باید برای آن به درستی انتخاب شود.

در عین حال مشتری باید ویژگی‌ها و نیازهای واقعی سیستم خود را تعیین کند. فن باید جریان خاصی از سیال را که می‌تواند بر حسب حجم یا وزن در واحد زمان در فشار معینی که معمولاً بر حسب Pa بیان می‌شود.

فن باید به سیالی که از مقدار معینی انرژی عبور می کند، انرژی که از موتور الکتریکی دریافت می کند، منتقل کند. انرژی مکانیکی خروجی از موتور به فن همیشه بالاتر از آن است که فن را به سیال منتقل شده می رساند. رابطه بین انرژی دوم و اول راندمان فن است. اگر مشکلات نابالانسی برای فن های صنعتی محیط کاری تان پیش آمده است می توانید از خدمات بالانس فن شرکت بادافزار استفاده کنید.

2 دیدگاه

  1. Greetings! Quick question that’s entirely off topic. Do you know how to make your site mobile friendly? My site looks weird when browsing from my iphone4. I’m trying to find a theme or plugin that might be able to correct this issue. If you have any suggestions, please share. Thanks!

نظرات بسته شده اند.

X