نابالانسی پروانه فن چگونه اتفاق می افتد؟

نابالانسی پروانه فن چگونه اتفاق می افتد؟

در خدمات بالانس فن ، عملکرد پروانه ها و حذف نابالانسی پروانه فن در تمام صنایع برای انتقال هوا و گازها به منظور تهویه و خنک کردن ساختمان ها و ماشین آلات بسیار مهم است. مشکلی که در برخی موارد ممکن است رخ دهد این است که پروانه ها از تعادل خارج می شوند.

نابالانسی پروانه فن می تواند بازده عملیاتی سیستم تهویه را کاهش دهد و در نهایت از کار بیفتد و باعث ایجاد هزینه ها و مشکلات خاموش شدن در حین کار شود. بنابراین، درک نحوه تشخیص هر گونه مشکل در بالانس پروانه فن و نحوه جلوگیری یا اصلاح نابالانسی بسیار مهم است.

علل عدم تعادل و نابالانسی پروانه فن

پروانه ها به دو دلیل اصلی از تعادل خارج می شوند. تغییر در وزن یک طرف پروانه و تاب برداشتن ناشی از دمای ناهموار در محفظه است. این دو مورد ممکن است به دلیل فرآیند ساخت در هنگام ساخت پروانه فن، مصالح ساختمانی یا شرایطی که پروانه ها در آن کار می کنند رخ دهد.

علائم پروانه موتوری نامتعادل

وزن ناهموار و نابالانسی پروانه فن ها

تغییر ناهموار وزن در اثر تجمع مواد یا سقوط از ناحیه ای از پروانه ایجاد می شود. چرخش پروانه نیروهای گریز از مرکز ایجاد می کند که در برخی شرایط منجر به گرد و غبار یا زباله های هوایی می شود که پروانه در حال حرکت است تا در نواحی بیرونی جمع شود.

این نیروها همچنین می توانند باعث شوند که ذرات پوشش پروانه (مثلاً رنگ) شل شده و به لبه بیرونی پروانه جذب شوند. هنگامی که تجمع قطعات مواد روی پروانه غیریکنواخت باشد، منجر به توزیع ناهموار وزن می شود و بنابراین از تعادل خارج می شود.

طراحی پره‌های فن گریز از مرکز منحنی رو به عقب در کنترل تجمع موثر ثابت شده است. اگر طراحی تیغه بیش از حد منحنی باشد، می‌تواند در جیب توخالی پشت پروانه ایجاد شود. طرح‌های فن منحنی عقب با تیغه‌های شیب‌دارتر برای جلوگیری از این نوع تجمع در دسترس هستند.

بنابراین، توصیه می شود که این طرح پروانه در غرفه های اسپری و سایر کاربردهایی که نیاز به فن برای حمل هوایی دارد که مواد را مانند رنگ در خود نگه می دارد، استفاده شود.

مسائل مربوط به تشکیل بقایای رنگ روی تیغه های پروانه در بسیاری از موارد باعث از بین رفتن تعادل نمی شود، به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از هر گونه مشکل، توصیه می شود که پروانه ها به طور منظم بررسی شوند و رنگ اضافی تمیز شود.

علل دیگر وزن ناهموار شامل فرسایش قطرات و خوردگی است. حالت اول زمانی اتفاق می افتد که یک مایع، اغلب آب، روی قسمتی از پروانه چکه می کند و ناحیه کوچکی را از بین می برد. فرورفتگی ایجاد شده منجر به تغییر وزن آن سمت پروانه می شود.

به همین ترتیب، خوردگی زمانی رخ می دهد که یک ماده شیمیایی با پروانه واکنش می دهد و اثر مشابهی دارد. فن باید از مناطقی که احتمال دارد منجر به فرسایش قطراتی شود دور نگه داشته شود و در جاهایی که نیاز به کار با هوا یا دودهای حاوی مواد شیمیایی وجود دارد باید از یک فن مقاوم در برابر خوردگی استفاده شود. ساخت پلی پروپیلن در این مورد توصیه می شود.

دمای ناهموار و نابالانسی پروانه فن

یکی دیگر از علل شایع عدم تعادل دمای غیریکنواخت است. اگر روتور فن در حین قطعی خاموش بماند، ممکن است دمای دیفرانسیل بین بالا و پایین محفظه ایجاد شود. ممکن است یک تفاوت دما، اگرچه کمتر مشخص باشد، در شفت ایجاد شود که منجر به انبساط یا تاب برداشتن حرارتی متفاوت می شود.

این می تواند از اختلاف دمای 1 درجه بین بالا و پایین شفت ناشی شود. زمانی که فن در مجاورت منبع گرما قرار گرفته باشد، احتمال وقوع آن بیشتر است.

علاوه بر این، اگر پروانه با سرعتی کار کند که برای طراحی آن از نظر دور در دقیقه (rpm) خیلی زیاد است، می تواند داغ شود و در موارد شدید باعث تاب خوردن شود. برای جلوگیری از تاب برداشتن، فن نباید برای مدت طولانی در جایی که منبع گرما روی یک منطقه تأثیر می گذارد خاموش شود و فن باید با سرعت توصیه شده سازنده کار کند.

به طور خلاصه، اگر فن بیشتر می لرزد و صدای بیشتری ایجاد می کند، احتمالا نابالانسی فن های صنعتی در رخ داده است و نیاز به توجه دارد.

انتخاب صحیح در طراحی پروانه و مواد همراه با اقدامات احتیاطی در کارکرد و نگهداری تضمین می کند که تعادل آن باقی بماند. این کار باعث افزایش طول عمر فن و اجزای آن می شود و از هزینه های تعویض و خاموشی جلوگیری می کند.

برای یافتن بهترین راه حل برای درخواست خود با تیم ما تماس بگیرید. پروانه های خاصی را متناسب با شرایط کاری و الزامات سیستم فن تعیین کنید.

6 دیدگاه

  1. انبالانسی انواع مختلفی مانند انبالانسی استاتیک، انبالانسی دینامیک و انبالانسی کوپل دارد. در آنبالانسی استاتیک زاویه فاز دو یاتاقان همفازند، ولی در دینامیک ۱۸۰ درجه اختلاف فاز وجود دارد. همچنین با توجه به اینکه سختی (Stiffness) پدستال یاتاقان ها و بیرینگ هوزینگ ها در جهت عمومی و افقی متفاوت می باشد.

  2. بالانس دینامیکی فن را فقط به صورت کارگاهی انجام می دهید؟

  3. بالانس های دینامیکی فن را فقط به صورت کارگاهی انجام می دهید؟ یا بالانس درمحل هم دارید؟

  4. بدون تاکومتر هم میشه بالانس دینامیکی انجام داد؟

  5. Excellent website. Lots of useful information here. I’m sending it to several friends ans also sharing in delicious. And of course, thanks for your effort!

  6. Aw, this was a really nice post. In concept I want to put in writing like this additionally – taking time and precise effort to make a very good article… however what can I say… I procrastinate alot and by no means appear to get something done.

نظرات بسته شده اند.

X