بررسی مشکلات رایج در نابالانسی فن صنعتی |بادافزار

نابالانسی فن صنعتی نیز مانند اکثر ماشین‌های دوار دیگر، رخ می دهد و باعث فرسودگی آنها می‌شوند که نیاز به نگهداری و تعمیرات دوره‌ای دارند. سطوح پویا در یاتاقان ها و محرک های تسمه با گذشت زمان تخریب می شوند. سطوح تیغه فن ممکن است در اثر ذرات ساینده در جریان هوا فرسایش یابند و موتورها در نهایت نیاز به تعویض یا سیم پیچی مجدد دارند.

 اگر چه درجاتی از سایش و خرابی در فن ها اجتناب ناپذیر است، اما بهره برداری از سیستم در سطوح کارآمد خطر خرابی ناگهانی تجهیزات را کاهش می دهد و می تواند هزینه و دفعات تعمیر و نگهداری فن صنعتی و نابالانسی آنها را کاهش دهد.

مشکلات سیستم فن های صنعتی را می توان به دو دسته اصلی دسته بندی کرد: مشکلات مربوط به مونتاژ فن/موتور و مشکلات مربوط به دستگاه فن است. یک رویکرد سیستمی برای کمک به درک کل هزینه ها و اثرات عملکرد این مشکلات مهم است.

مشکلات مونتاژ فن/موتور

مشکلات مربوط به مجموعه‌های فن/موتور می‌تواند ناشی از انتخاب نامناسب اجزا، نصب ضعیف، یا نگهداری ضعیف باشد.

درایوهای تسمه

  درایوهای تسمه غالباً سخت‌ترین بخش تعمیر و نگهداری یک مجموعه فن/موتور هستند. مشکلات رایج شامل سایش، صدا و پارگی تسمه است. سایش تسمه می تواند منجر به مشکلات کارایی و عملکرد شود. با افزایش لغزش تسمه، می تواند به طور مستقیم به خروجی کمتر فن تبدیل شود.

کشش ناکافی تسمه همچنین می تواند باعث ایجاد صدای بالا از طریق ضربه زدن یا لغزش تسمه شود. در برخی موارد، تسمه ها یک یا چند نقطه صاف ایجاد می کنند که منجر به لرزش در حین کار فن می شود. در مقابل، کشش بیش از حد تسمه، میزان سایش و بار روی یاتاقان‌ها  و خطر خرابی غیرمنتظره را افزایش دهد که می تواند عمر و قابلیت اطمینان کل واحد محرک را تحت تأثیر قرار دهد.

نگهداری ضعیف درایو تسمه نیز عملکرد پرهزینه سیستم را افزایش می دهد. تجمع آلاینده ها روی تسمه ها اغلب منجر به افزایش لغزش و عملکرد پر سر و صدا و نابالانسی فن صنعتی می شود. وجود ذرات ساینده تمایل به تسریع سایش تسمه دارد. همچنین خود تیغه ها در معرض سایش هستند و باید به طور دوره ای مورد بازرسی قرار گیرند.

بلبرینگ/یاتاقان ها

 مانند بسیاری از ماشین‌های دوار، یاتاقان‌های مجموعه فن/موتور فرسوده می‌شوند و به مرور زمان می‌توانند مشکلات عملکردی ایجاد کنند. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی از ایجاد خرابی های ناگهانی، یاتاقان ها باید یکی از موارد اصلی نگهداری باشند. دو نوع بلبرینگ اصلی شعاعی و رانش در ترکیبات فن/موتور وجود دارد.

به طور کلی، یاتاقان های شعاعی از نظر هزینه مواد و الزامات نصب، قیمت کمتری نسبت به یاتاقان های رانش دارند. به دلیل ماهیت جریان هوا، فن محوری معمولاً به یاتاقان های رانش سنگین تری نیاز دارند. این یاتاقان ها نسبتاً گران هستند و عملکرد صحیح فن و نگهداری دقیقی را نیاز است.

مشکلات رایج بلبرینگ شامل سر و صدا، خلاصی بیش از حد و در موارد شدید تشنج است. از آنجایی که شرایط عملیاتی بسیار متفاوت است، باید از تاریخچه سایر فن ها در کاربردهای مشابه برای برنامه ریزی تعویض بلبرینگ استفاده شود.

ابزارهای آنالیز ارتعاشات می توانند اطمینان را در تعیین وضعیت یاتاقان و برنامه ریزی کار بلبرینگ بهبود بخشند. در یاتاقان های روغن کاری شده، روش های آنالیز روغن می تواند به ارزیابی وضعیت یاتاقان کمک کند.

موتورها در نابالانسی فن صنعتی

گاهی موتورهایی که به درستی نگهداری می شوند نیز عمر محدودی دارند و با گذشت زمان، عایق سیم پیچی ناگزیر خراب می شود. موتورهایی که در آنها دمای سیم پیچی برای دوره های طولانی از مقادیر مشخص بالاتر برود، دچار شکست سریع عایق می شوند.

در کاربردهای موتوری با قدرت کمتر از 50 اسب بخار، تعمیر یا تعویض موتور با موتور جدید بهترین راهکار است. با این حال، در کاربردهای بزرگتر، سیم پیچی جدید موتور فعلی، اغلب از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر است. برای تعمیر موتور، اطمینان حاصل کنید که مرکز تعمیرات، دارای یک برنامه تضمین کیفیت مناسب است، زیرا چرخش موتور با کیفیت پایین می تواند کارایی موتور را به خطر بیندازد.

ایجاد آلاینده

 بعضی از انواع فن صنعتی، نسبت به تجمع آلاینده ها حساس هستند. در بسیاری از موارد، به خصوص در مورد تیغه‌هایی که تمایل به عقب دارند، این تجمع می‌تواند به طور قابل توجهی بر عملکرد فن صنعتی تأثیر بگذارد.

انواع فن هایی که دارای شکل تیغه ای هستند که از تجمع مواد جلوگیری می کند (مثلاً انواع شعاعی و نوک شعاعی) معمولاً برای کاربردهایی انتخاب می شوند که در آن جریان هوا دارای ذرات یا رطوبت بالایی باشد. با این حال، حتی در کاربردهای هوای نسبتاً تمیز، با گذشت زمان، تجمع ذرات می تواند مشکل ساز باشد. در نتیجه، تمیز کردن فن باید بخشی از برنامه تعمیر و نگهداری معمول باشد.

در بسیاری از کاربردهای سیستم های گرمایش و سرمایش، انواع فن های بسیار کارآمد، مانند فن های متمایل به عقب، به طور فزاینده ای برای کاهش مصرف انرژی سیستم مورد استفاده قرار می گیرند. در این مواقع می توان از فیلترهای جریان بالا برای فن ها برای کاهش تجمع مواد استفاده کرد.

در حالی که این فیلترها می توانند به حفظ عملکرد کارآمد فن کمک کنند، توجه بیشتری به تمیز کردن و تعویض فیلتر برای جلوگیری از افت فشار و اتلاف انرژی ناشی از گرفتگی فیلترها لازم است.

تخریب تیغه فن در نابالانسی فن صنعتی

در جریان های هوایی که دارای گازهای خورنده یا ذرات ساینده هستند، تخریب تیغه فن می تواند تهدیدی برای عملکرد قابل اعتماد باشد. با تخریب پره های فن، جریان هوا بر روی سطوح مختل می شود و فن انرژی کمتری را به جریان هوا منتقل می کند.

تخریب تیغه فن در نابالانسی فن های صنعتی

انواع خاصی از تیغه ها به دلیل زاویه حمله با جریان هوا، به ویژه در معرض فرسایش هستند. در کاربردهایی که تخریب تیغه بیش از حد انتظار رخ داده است، باید انواع مختلف فن یا جنس فن در نظر گرفته شود. بسیاری از تولید کنندگان فن را ازمواد و پوشش هایی ساخته اند که این مشکل را حل می کند.

مشکلات دستگاه فن صنعتی

عملکرد ضعیف دستگاه می تواند ناشی از چندین عامل باشد، از جمله طراحی نامناسب دستگاه و انتخاب اجزاء، شیوه های نادرست نصب و نگهداری ناکافی می باشد. طراحی نامناسب دستگاه معمولاً به این معنی است که دستگاه به گونه ای پیکربندی شده است که دارای فاکتورهای تأثیر سیستم (SEFs) بالایی باشد که منجر به هزینه های عملیاتی بالا، نشت دستگاه و عملکرد پر سر و صدا دستگاه می شود.

انتخاب ضعیف اجزاء شامل اندازه بیش از حد فن ها یا استفاده از دستگاه های کنترل جریان بی اثر یا بیهوده است. شیوه های نادرست نصب شامل تغییرات در محل سیستم کانال است که منجر به SEF بالا، انتخاب نامناسب سرعت چرخش فن و چرخش نادرست فن می شود.

ناکافی بودن تعمیرات و نگهداری فن صنعتی اغلب به معنای عدم روغنکاری یاتاقان و تمیز کردن فن های صنعتی است. تجمع آلاینده ها روی پره های فن، سطوح کانال و فیلترها باعث کاهش کارایی سیستم و جریان هوای ناکافی و بروز نابالانسی فن صنعتی می شود.

هزینه های عملیاتی بالا

بسیاری از سیستم فن صنعتی برای پشتیبانی از بالاترین کارایی مورد انتظار طراحی شده اند. فن‌ها اغلب جریان‌های هوای بالاتر از حد لازم را تولید می‌کنند و هزینه‌های عملیاتی بالاتر از حد لازم را متحمل می‌شوند. آگاهی از هزینه های عملیاتی ناکارآمد سیستم می تواند منجر به تلاش هایی شود که این هزینه ها را کاهش داده و قابلیت اطمینان دستگاه را افزایش می دهد.

رسوب گیری در نابالانسی فن صنعتی

 تجمع آلاینده ها در قسمت هایی از یک دستگاه می تواند سطح جریان هوا را مختل کرده و افت فشار بالا ایجاد کند. مبدل‌های حرارتی پره‌دار و فیلترها به‌ویژه در معرض تجمع آلاینده‌هایی هستند که می‌توانند به شدت جریان هوا را مختل کنند.

در مبدل‌های حرارتی، تجمع رسوب در انتقال حرارت اختلال ایجاد می‌کند، که می‌تواند با نیاز به جریان هوای بیشتر برای جبران کاهش اثربخشی مبدل حرارتی، مشکل جریان هوا را تشدید کند.

 در نتیجه، رسوب گیری می تواند تأثیر ترکیبی بر مصرف انرژی داشته باشد. یکی دیگر از جنبه های رسوب گیری که می تواند بر عملکرد فن صنعتی تأثیر بگذارد، تداخل با عملکرد پره های راهنمای ورودی یا تنظیم زاویه تیغه در فن های گام متغیر است.

صدای جریان هوا

 در بسیاری از سیستم ها، صدای جریان هوا جزء بزرگی از سطوح صدای محیط است. انتخاب نامناسب فن یا کارکردن فن در سرعت های بالاتر از حد لازم می تواند سطوح صدای قابل اجتناب ایجاد کند که راحتی و بهره وری کارگران را مختل می کند.

در بسیاری از سیستم ها، طراحان اثر دستگاه را به درستی محاسبه کرده اند یا سعی کرده اند با ظرفیت اضافی فن بر آن غلبه کنند. جایگزین های زیادی برای جبران این مشکل وجود دارد. راه حل رایج افزایش سرعت فن است که جریان هوا را افزایش می دهد که منجر به افزایش هزینه های عملیاتی و افزایش صدای جریان هوا می شود.

همچنین  با پیکربندی سیستم برای بهبود جریان هوا و رفع نابالانسی در اجزای فن صنعتی، با استفاده از صاف کننده های جریان در صورت لزوم، می توان مشکلات عملکرد ناشی از اثر سیستم و نابالانسی فن صنعتی را به حداقل رساند.

2 دیدگاه

  1. Thank you, I have recently been looking for info about this subject for ages and yours is the best I have discovered till now. But, what about the conclusion? Are you sure about the source?

نظرات بسته شده اند.

X