نحوه بالانس پروانه فن

بالانس پروانه فن چیست و روش تعمیر و نگهداری چگونه انجام می شود؟

یکی از مهمترین خدمات بالانس فن ، بالانس پروانه فن و تعمیر و نگهداری منظم از طریق بررسی تنظیمات و عملکرد پروانه ها است که برای جلوگیری از تعویض پروانه در تجهیزات صنعتی شما ضروری است، زیرا از تجهیزات صنعتی خود برای مدت زمان قابل توجهی استفاده کرده اید، محیط های ساینده و خورنده باعث کاهش عمر عملیاتی اجزای حیاتی آن (مانند پروانه ها) می شوند.

بالانس پروانه فن چیست؟

بالانس فرآیند به حداقل رساندن لرزش، سر و صدا و سایش یاتاقان بدنه های چرخان است. پروانه ها و پمپ ها برای جلوگیری از کاویتاسیون نیاز به بالانس پروانه مناسب دارند.

پروانه باید در پمپ گریز از مرکز در جهت صحیح بچرخند و  پمپ های دارای یک منبع الکتریکی مشکلی برای رسیدن به جهت مناسب ندارند، اما یک منبع الکتریکی سه فاز باید دنباله مناسب سه سیم برق را داشته باشد.

بالانس کردن همیشه یکی از مقرون به صرفه ترین راه ها برای تضمین کیفیت تجهیزات است.

دستگاه تست بالانس فن

دستگاه بالانس فن برای اندازه‌گیری عدم تعادل در روتورها و تنظیم توزیع انبوه روتورها کاربرد دارد.

 دستگاه بالانس پروانه فن گریز از مرکز که یک ماشین متعادل‌کننده، چرخش روتور و اندازه‌گیری میزان ارتعاشات در پروانه را انجام می‌دهد. بالانس فن برای عملکرد، ایمنی و نگهداری فن ضروری است.

نحوه بالانس پروانه فن

بالانس پروانه فن شامل تنظیم پروانه است که عدم تعادل و خروج از مرکز را صفر می کند. برای ایجاد تعادل و بالانس در نابالانسی یک هواپیما، وزن باید به طور مساوی توزیع شود.

در یک نابالانسی دینامیکی یا نابالانسی دو صفحه ای (همچنین به نام عدم تعادل زوج شناخته می شود) با اضافه کردن دو وزن اصلاحی با فاصله مساوی از یکدیگر اصلاح می شود. برای هر دو عدم تعادل یک صفحه و دو صفحه ای، که این “عدم تعادل پویا” نامیده می شود و با ترمیم خروج از مرکز از نابالانسی استاتیکی و حرکت لرزان اصلاح می شود.

دستورالعمل های درجه تعادل استاندارد صادر شده توسط سازمان بین المللی استاندارد برای پیکربندی تلورانس های استاتیکی و عدم تعادل زوجی را در نظر بگیرید.

ابزار متعادل کننده ایمپلر سطح اتوماسیون را با استفاده از صفحه لمسی آسان برای هدایت ابزار دقیق برای پروانه های کوتاه و بلند سفارشی می کند.

اندازه‌گیری دامنه ارتعاش

اولین جزء در انجام بالانس پروانه فن صنعتی ، اندازه‌گیری نابالانسی بر اساس دامنه ارتعاش است. برای انجام این کار، ما از دو پورت خوان دامنه استفاده می‌کنیم که یکی از آن‌ها در پشت هر صفحه در دو طرف پروانه فن قرارگرفته است. با چرخش پروانه، پورت‌ها ارتعاشات را به عنوان شاخص عدم تعادل تشخیص می‌دهند.

مرحله اندازه‌گیری در بالانس فن های صنعتی

دومین مولفه در ایجاد تعادل بین فن صنعتی، شناسایی فاز یا فازهایی است که نابالانسی در آن‌ها بسیار مهم است. ما این کار را با قرار دادن یک تاکومتر (تاچ خوان) که در آن می‌تواند در امتداد محور فن با استفاده از لیزر بخواند، انجام می‌دهیم، با یک نوار تاچ که “نقطه صفر درجه” را در صفحه 360 درجه مشخص می‌کند .

تعیین تعدیلات

با نصب پورت‌های دامنه خوان، سرعت‌سنج و نوار تاچ، عملیات بالانس فن شروع می شود که در سه مرحله صورت می‌گیرد. اولین مرحله بدون اعمال وزنه به دو طرف پروانه‌ها اتفاق می‌افتد.

در دومین مرحله، وزنه‌ای را به “نقطه صفر درجه” در صفحه چپ وصل شده است، و در مرحله سوم، همان وزن به “نقطه صفر درجه در صفحه راست” حرکت می‌کند. دستگاه بالانس از اطلاعات به دست آمده از این سه مرحل اولیه استفاده می‌کند تا به ما اطلاع دهد که عدم تعادل و میزان نابالانسی در کجا و چقدر است.

دلایل اهمیت بالانس فن صنعتی

امروزه با پیشرفت تجهیزات انجام کارها در شرکتها و کارخانه های بزرگ که محیطی آلوده دارند، آسانتر شده است. آنها می توانند با نصب هواکش و انواع فن صنعتی  با آلودگی ها مقابله کنند و یک تهویه و جریان هوای مناسب را برای محیط کاری و سلامت کارکنان داشته باشند.

با این وجود گاهی اوقات این فن ها آسیب می بینند و قابلیت کاری خود را از دست می دهند، که این منجر به نابالانسی فن ها میشود.  چرا این نابالانسی باعث خرابی دستگاه ها و افت عملکرد دستگاه ها می شود.

مزایای بالانس پروانه فن

• افزایش کیفیت عملیات
• افزایش عمر دستگاه
• ارتعاشات را به حداقل می رساند
• نویز را به حداقل می رساند
•حداقل تنش های خستگی سازه ای
• حداقل آزار و خستگی اپراتور
• افزایش عمر بلبرینگ
• افزایش عمر عنصر آب بندی
• حداقل تلفات برق
• کاهش نگهداری
• عملکرد صاف دستگاه
• صرفه جویی در هزینه ها، زمان، کار و غیره.

علل و راه حل های بالانس پروانه فن صنعتی

بالانس فن صنعتی یکی از فرایندهای مهم در تشخیص آسیب دیدگی فن ها است که می توان از عملکرد فن ها اطمینان حاصل کرد. معمولا، خرابی ارتعاش پروانه ها به دلیل عدم تعادل روتور بود ، بنابراین در ادامه بالانس فن پروانه صنعتی را مورد بحث قرار داده ایم.

کاربرد پروانه فن در صنعت

از پروانه های فن صنعتی که عمدتا در معدن ، مهندسی زیرزمینی ، تهویه نیروگاه های زیرزمینی، تهویه دیگ بخار و ورودی هوا ؛ انتشار گازهای خورنده در دمای بالا از کارخانه های شیمیایی ؛ تهویه تجهیزات کارگاهی و حفاظت اتمی استفاده می شوند.

از زمان ورود ما به قرن 21 ، با پیشرفت مداوم فناوری ، نیازهای شرکت های صنعتی بیشتر و بیشتر شده و تعادل پویای فن صنعتی پدیدار شده است.

چرا باید بالانس پروانه فن انجام شود؟

عواقب نابالانسی فن عبارتند از:

  • باعث زیاد شدن تنش در شفت ها می شود.
  • افزایش دما در بلبرینگ ها و کاهش عمر گریس و یاتاقانها
  • پاره شدن سریع در تسمه ها
  • سروصدای زیاد
  • افزایش ارتعاش هنگام خاموش شدن دستگاه
  • کاهش قدرت تشخیص مشکلات دیگر در فن های صنعتی
  • ایجاد بار نامتوازن در الکتروموتور از طرف تسمه و شفت ها

شرایط مورد نیاز برای بالانس فن صنعتی

در صورت مشکلات فوق باید مطمئن شوید که علت لرزش نابالانسی فن است که باید اقدامات اولیه صورت گیرد. اگر قرار دادن وزنه اصلاحی روی فن میسر است، بهتر است که از روش بالانس در محل عملیات بالانس فن بر روی یاتاقان ها صورت گیرد. در غیر این صورت بهتر است از روش دمونتاژ فن و بالانس کارگاهی انجام شود.

دلیل اصلی نابالانسی در پروانه فن

 1. گرد و غبار اطراف پروانه جمع شده و اکسید شده

پروانه های فن تهویه صنعتی در معادن ، دیگهای بخار و کارگاه های گرد و غبار بیشتر مستعد چنین مشکلاتی هستند. ذرات مانند گرد و غبار در هوا روز به روز به تیغه پروانه متصل می شوند و بعید است که این گرد و غبارها به طور یکنواخت به پروانه بچسبند ، بنابراین باعث عدم تعادل و نابالانسی پروانه می شود.

نحوه بالانس پروانه فن

سطح پروانه در دمای بالا به راحتی اکسید می شود و پس از اکسیده شدن ، یک پوست اکسیدی ضخیم ایجاد می کند. نیروی اتصال بین این پوسته ها و سطح پروانه یکنواخت نیست و برخی از پوسته ها به طور خودکار بر اثر ارتعاش یا نیروی گریز از مرکز می افتند که علت نابالانسی پروانه می شود.

 بنابراین ، در صورت امکان ، پروانه باید تمیز نگه داشته شود و گرد و غبار و زنگ تیغه پروانه به طور مرتب تمیز گردند.

 2. سایش پروانه

برخی از ذرات بزرگ گرد و غبار و ذرات ریز از پروانه فن با دمای بالا و گاز دودکش با سرعت بالا عبور می کنند که روز به روز بر پروانه تأثیر می گذارد و باعث سایش تیغه و خراش در خروجی تیغه می شود. در این زمان ، پروانه نیاز به بالانس دارد یا تعویض می شود.

چگونه پروانه را نگهداری کنیم؟

“تعمیر و نگهداری پروانه” عمدتاً در مورد تمیز کردن منظم پروانه ها با هدف اطمینان از داشتن طول عمر سالم است. عدم حفظ بالانس پروانه فن در نهایت باعث مسدود شدن آن با گیره، گرمای بیش از حد و مسدود شدن آن می شود. از این رو توصیه می شود که به طور مداوم پروانه را بررسی کنید تا از تمیز نگه داشتن آن اطمینان حاصل کنید.

 اگر مواد، گرد و غبار، مواد چرب و غیره روی روتور بمانند، باعث نابالانسی پروانه فن می شود. در نتیجه باعث آسیب به اعضای محرک و/یا موتور الکتریکی می شود.

هنگام تمیز کردن روتور، مطمئن شوید که تک تک قطعات را کاملا تمیز کرده اید. بقایای باقی مانده در نقاط محدود ممکن است باعث  ایجاد عدم تعادل و نابالانسی بیشتر از یک لایه یکنواخت خاک شود.

نحوه بالانس پروانه فن

اول از همه، دستورالعمل‌های مربوط به مشخصات دستی تجهیزات را بخوانید تا در مورد ترخیص پروانه بدانید. آنها اغلب نحوه دسترسی به پروانه و نحوه تمیز کردن پروانه را توضیح می دهند. در صورت عدم وجود آن، باید نکات اساسی را که در زیر ذکر شده است، دنبال کنید.

تمیز کردن و بالانس پروانه فن دستگاه های کوچک و خانگی به شرح زیر است و به ابزارهای تخصصی کمی نیاز دارد ولی برای تمیز و نگهداری پروانه دستگاه های صنعتی باید از متخصصین  در این زمینه کمک بگیرید یا از خدمات بالانس در محل آنها استفاده کنید. بنابراین توصیه می شود قبل از تصمیم به انجام آنها به تنهایی با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

مراحل تمیز کردن پروانه فن های صنعتی و خانگی

همیشه قبل از شروع کار با پروانه، تجهیزات خود را خاموش کرده و آن را از برق بکشید.

فقط مراقب باشید که هنگام بیرون کشیدن پروانه آن را نپیچانید، زیرا ممکن است تیغه ها یا شافت را بشکند.

پس از بیرون آمدن، پروانه را با یک برس نرم پاک کنید . اگر هر یک از قسمت ها با گردوغبار یا مواد چرب و غیره پوشیده شده باشد، که ممکن است رسوبات کلسیمی نیز داشته باشد. برای نرم شدن آن از سرکه کمک بگیرید.

اگر پروانه روکش شده است، آن را با دقت در تمام قسمت های آن تمیز کنید. از یک برس فلزی و یک آسپیراتور برای جدا کردن تمام مواد استفاده کنید.

نحوه بالانس پروانه فن

پیچ‌ها (یا مهره‌ها) را که برای بستن نازل به سمت فن در نظر گرفته شده است، باز کنید و آن را بردارید.

پیچ و واشرهای در نظر گرفته شده برای بستن پروانه به شفت موتور را بردارید. برای جدا کردن پروانه از شفت از یک دستگاه استخراج استفاده کنید.

برای جمع بندی و بستن پروانه به محل خود به ترتیب عملیات را معکوس انجام دهید.

قبل از مونتاژ مجدد همه چیز، مطمئن شوید که پروانه را بشویید.

هنگام مونتاژ مجدد، اگر به نظر می رسد که هر یک از قطعات گیر کرده است یا چیزی در جای خود قرار نمی گیرد، اغلب شفت ممکن است گیر کرده یا ناهماهنگ باشد. قبل از تلاش مجدد، قطعات را بررسی کنید تا مطمئن شوید که به درستی به هم چسبیده اند.

توصیه می شود در فواصل زمانی معین (یعنی هر چهار ماه یکبار) اطمینان حاصل شود که تمام پیچ ها محکم شده اند و باید توجه ویژه ای به پیچ بست پروانه روی محور موتور شود.

پیروی از نکات ذکر شده در بالا به شما کمک می کند تا کارایی تجهیزات صنعتی و بالانس پروانه فن ها را بدون نیاز به هزینه برای تعمیر یا تعویض افزایش دهید.

مشخصات ارتعاش و لرزش معمولی در فن های صنعتی و پیامدهای آنها

فهرست زیر مواردی را که ممکن است در مشخصات ارتعاشی ظاهر شوند و اینکه سازنده  فن های صنعتی چگونه می‌تواند تأثیر آن‌ها را مشاهده کند، مشخص می‌کند:

1. xxx اینچ در هر ثانیه فیلتر کردن، هر مشخصاتی که به سطوح فیلتر کردن نیاز دارد “پرچم های قرمز” را برای سازنده ایجاد می کند. بسیاری از اجزای فن خریداری شده، مانند موتور و درایو، می توانند بر سطح کلی ارتعاش تأثیر بگذارند، با این حال سازنده فن کنترل کمی بر دقت این قطعات دارد.

نحوه بالانس پروانه فن

علاوه بر این، تولید کننده فن معمولاً فن ها را طوری طراحی می کند که اولین فرکانس های طبیعی چیزی بین 1.25 تا 2.0 برابر سرعت طراحی باشد. بسیاری از چیزها می‌توانند نیروهای کوچکی را حتی در چند برابر سرعت عملیاتی ایجاد کنند و یکی از فرکانس‌های طبیعی مرتبه بالاتر برای ارتعاش در دامنه‌های قابل توجه برانگیخته شود زیاد است.

2. حداکثر ارتعاش نباید از 0.01 اینچ در ثانیه پیک تجاوز کند، در این مثال، سطح ارتعاشی که کمتر از یک دهم سطوح عادی برای صنعت است مشخص شده است. تحقق این امر عملا غیرممکن است چرا که در نظر گرفتن هر گونه ارتعاش خاص نباید کمتر از نیمی از سطح نرمال نوع تجهیزات مربوطه باشد.

3. هر گونه مشخصات ارتعاشی که سازنده فن تمام اجزای فن از جمله موتور، درایو و پایه فن را تامین نمی کند. در این مورد، تنها تلورانس برای عدم تعادل باقیمانده آن اجزای عرضه شده مناسب است.

4. هر گونه مشخصات ارتعاشی که شرایط عملکردی را که انتظار می رود فن برای رسیدن به سطوح مشخص شده بیان نمی کند. آیا مقدار اعلام شده باید در کارخانه سازنده، روی پایه آزمایشی آنها باشد یا روی فنرها در محل نصب نهایی نصب شود؟

5. هر گونه مشخصات ارتعاشی که از واحدها یا اصطلاحات عجیب و غریب یا ناآشنا استفاده می کند. به عنوان مثال، برخی از مشخصات، لرزش را به “1.0 gSE” محدود می کنند. حتی اگر این واحد شناخته شده باشد، بعید است که سازنده تجربه کافی برای تخمین احتمال موفقیت آنها داشته باشد.

تلورانس ارتعاشات توصیه شده

اکیداً توصیه می شود که از استاندارد 204 AMCA برای ایجاد تلرانس ها استفاده شود. در غیر این صورت دستورالعمل های زیر برای تحمل ارتعاش پیشنهاد می شود:

-شرایط اندازه گیری و واحدها

– دامنه ارتعاش بر حسب اینچ/ثانیه پیک است. تمام مقادیر با سرعت فن فیلتر می شوند.

سطوح ارتعاش با فن نصب شده در طبقه آزمایش کارخانه اندازه گیری می شود. فن های بزرگتر ممکن است برای محدود کردن اسب بخار ورودی ها مسدود شده باشند.

– یک مجموعه سه محوری از قرائت ها برای هر یاتاقان فن (یا نزدیک هر یاتاقان موتور روی فن Arr. 4) گرفته می شود.

هشدارهای نهایی

 

همانطور که ممکن است تا به حال حدس زده باشید، ما در یک شیب لغزنده هستیم تا زمانی که بتوانیم در مورد اینکه مشخصات ارتعاش مناسب برای فن ها چگونه باید باشد و چگونه باید اندازه گیری شوند، اطلاعات کلی بدست آوریم. یک کلمه فنی بیان شده در مشخصاتی که نادیده گرفته می شود می تواند هزاران دلار هزینه داشته باشد. یک بار دیگر، اکیداً توصیه می شود که از استاندارد AMCA 204 استفاده کنید. اما به عنوان دستورالعمل کلی:

1. در مورد منابع بالقوه ارتعاش آگاه باشید.

2. در نظر بگیرید که چه قسمت هایی کنترل هر منبع را در اختیار دارند تا بتوان تصمیم گیری های مناسبی را گرفت.

3. از زمان (و هزینه) تشخیص منابع ارتعاشی غیرعادی آگاه باشید.

4. در مورد اصطلاحات ارتعاشی به منظور ارتباط با کارشناسان آگاه باشید.

5. محدودیت های استاندارد ارائه شده در بالا باعث عمر طولانی فن را می شود و برای اکثر برنامه های کاربردی فن مناسب است.

6. برای هزینه اضافی در جایی که محدودیت های کمتری لازم است آماده باشید.

 شرکت بادافزار با بسیاری از شرکت های سازنده فن صنعتی و تعمیر فن در داخل و خارج و کارخانجات صنعتی در کشورهمکاری کرده است ، بنابراین ما تجربه زیادی در زمینه تولید فن صنعتی و خدمات بالانس فن داریم.

5 دیدگاه

  1. سلام فن های صنعتی بزرگ رو چطوری میشه تمیز و نگهداری کرد؟

    1. سلام . در بخش بلاگ یکی از مقاله ها راجب همین موضوع گذاشتم

  2. سلام وقت بخیر. فیلم های آموزشی دستگاه. بالانس رو میتونیم ببینیم؟

  3. This is really attention-grabbing, You’re an excessively skilled blogger. I’ve joined your rss feed and stay up for in quest of extra of your great post. Additionally, I’ve shared your site in my social networks!

  4. An interesting discussion is worth comment. I think that you should write more on this topic, it might not be a taboo subject but generally people are not enough to speak on such topics. To the next. Cheers

نظرات بسته شده اند.

X